Ny 5-serie udfordrer på komfort og design

Der er 6-serien, 7-serien, og nu kommer Deutz-Fahr også med en mindre 5-serie, som fås med både mekanisk og trinløs transmission.

SIMA: Deutz-Fahr har i flere år benyttet bogstaver til at adskille de forskellige traktor-serier. Men inden for det seneste år er det gået rigtig stærk med at ændre tingene til et mere overskueligt talsystem. I sommeren 2012 lancerede Deutz-Fahr 6- og 7-serien, og på den franske SIMA-udstiling løftede Deutz-Fahr sløret for endnu et 'tal'.

5-serien kommer til at bestå af tre gear-modeller, hvor valget står mellem en helt simpel mekanisk transmission med 10 gear frem og bak eller en 30x30 tretrins powershift-transmission. Derudover kommer der tre modeller i TTV-udgaven, der er Deutz-Fahrs betegnelse for traktorer med trinløs transmission.

5-serien afløser Agrotron K-serien, og der er fra 100 til 130 hestekræfter at gøre godt med. Effekten kommer fra firecylindrede Deutz-motorer på 3,6 liter, som benytter en DOC-katalysator og recirkulering af udstødningsgassen for at overholde emissionskravene.

Ganske som i de to større serier er 5-serien også tegnet af Giugiaro Design, der har givet modellerne skarpe linjer med aner fra de større serier.

I den nye kabine har interiøret fået en kraftig overhaling og er i tråd med designet fra de større modeller - vel at mærke uden der er gået på kompromis med komforten på trods af 5-seriens beskedne størrelse. Eksempelvis har 5-serien et lille armlænskonsol, der følger med sædets bevægelser, hvor du via et kørehåndtag kan justere gearvalg eller fart, cruise-control og flere andre ting.

Du kan også få traktoren leveret med Agrosky, som er Deutz-Fahrs nye løsning, når det gælder autostyring.

Integreret frontlift fås også til den nye serie, og det samme gælder affjedring af såvel foraksel som kabine.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle