Nye tal: Landmænd er bankernes ringeste kunder

Flere landmænd betaler renter og afdrag til tiden, men hver femte krone lånt ud til landbruget var i 2019 stadig i fare. Det giver erhvervet en suveræn sidsteplads hos bankerne.

Den gode nyhed er, at flere landmænd i 2019 betalte deres renter og afdrag til tiden, men alligevel var landbruget stadig i særklasse det mest udfordrede erhverv i finanssektoren, når det gælder om at afdrage som aftalt.

Mere end hver femte krone lånt ud til landbruget er der så mange faretegn ved, at bankerne frygter, at de ikke får dem igen, viser en ny opgørelse fra Finanstilsynet.

»Vi ser det første fald i den periode, vi har data for det. Flere betaler deres lån til tiden«, konstaterer kontorchef bag analysen, Niki Saabye fra Finanstilsynet, men tilføjer så:

»Landbrug er den branche, der skiller sig negativt ud, sammenlignet med andre. Der er en meget stor andel af non-performing lån«.

Suveræn sidsteplads

Non-performing lån (NPL) er lån, hvor bankkunden er mere end 90 dage bagud med betaling, eller hvor kunden er så dybt forgældet, at banken ikke forventer at kunne få sine penge hjem.

Samlet set var NPL-andelen i bankerne på 3,9 procent af det samlede udlån til erhvervskunder herhjemme i 2019. Et fald fra 6,8 pct. i 2015.

Landbrug ligger på det højeste niveau blandt alle erhvervsgrene, med 22 procent. Et fald fra 25 procent i 2018.

Trods faldet, der er det første i de fem år, NPL-andelen er blevet gjort op, kategoriseres hver femte udlånskrone til landbruget altså stadig som problemlån.

Ifølge Lars Krull, seniorrådgiver på Aalborg Universitet og ekspert i finansiering, taler tallene deres tydelige sprog:

»Det er et ekstremt højt at have en NPL-andel på 22. Det er derfor, at bankerne har den tilgang til landbrug, som de har«, siger han og henviser til mange bankers strategi om at reducere i udlånet til erhvervet.

Han afviser, at der er tale om talgymnastik eller papir-øvelser.

»Det her er ikke bare teknik, men meget reelt. Landbruget er generelt ringere bankkunder og har været det i mange år. Der er længere mellem de gode kunder, end der er i andre erhverv«, siger han.

Tegn på bedring

Analysen fra Finanstilsynetkonstaterer, at »bankerne har haft svært ved at vende tendensen til mange dårlige lån i landbruget«.

Men kontorchef kontorchef Niki Saabye glæder sig over, at der nu er fremgang at spore.

Her peger han især på det gode 2019 for svineproducenterne - og at de øvrige driftsgrene havde stabil økonomi. Håbet er, at det vil fortsætte i 2020 også, så landmændene kan fortsætte fremgangen.

»For nuværende ser vi ikke, at landbruget er blevet så hårdt ramt af corona-krisen. Der er andre erhverv, som pengeinstitutterne skal være mere opmærksomme på«, påpeger han.

Indberetningerne til Finanstilsynet dækker over de tre største grupper af banker herhjemme, hvilket i praksis er lig med de banker, der har landbrugsudlån.

Faktaboks

Landbrug - nummer sjok i bank-klassen:

  • En bankkunde kategoriseres som NPL - non performing, hvis man er tre måneder bagud med betalinger, eller hvis det vurderes som usandsynligt, at man fuldt ud opfylder sine betalingsbetingelser, uden at banken skal realisere sikkerheder.
  • Ud af det samlede erhvervsudlån i de største danske banker, var NPL-andelen i 2019 på 3,9 pct.
  • For landbrug lå den på 22 pct - et fald fra 25 pct. i 2018. Det var første fald siden 2015.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle