Spareplan: Ansatte tænker som ejere

På bare et halvt år har Arla sparet, hvad de ventede for hele året. »Det har ikke været let«, mener finansdirektør.

Det går hurtigere end ventet med at finde besparelser og effektiviseringer i Arla.

Allerede i første halvår 2019 har det storstilede calcium-program fundet besparelser for 97 mio. euro. Målet for hele året var ellers sat til 75-100 mio. euro.

Ifølge finansdirektør Natalie Knight skyldes det en stærk indsats fra de ansatte.

»Vi har fået folk til at tænke mere som ejere og på, hvordan vi kan gøre tingene anderledes. Vi har lavet store ændringer især på marketing, hvor vi har taget opgaver hjem«, forklarer hun.

Derudover har Arla nedsat antallet af rejste kilometer med 25 pct. og samlet flere produktlinjer, så der produceres til flere lande.

Natalie Knight glæder sig over tiltagene, men afviser, at besparelserne har ligget ’frit fremme’.

»Vi er meget glade for, hvad vi har opnået, og over at vi er foran. Men det er ikke kommet let. Vi har 20.000 ansatte og 60 fabrikker, der alle trækker i samme retning«, siger hun.

At Arla nu har fundet de 211 mio. euro ud af det samlede mål frem mod 2021 på 400 mio. euro, betyder ikke, at målet hæves.

»Vi ændrer ikke målsætningerne for programmet. Vi vil fortsat gerne have mindst 400 mio. euro, men her i midten af året vil det være for tidligt at se på andre målsætninger end det, vi tidligere har kommunikeret«, siger hun.

Calcium-projektet blev lanceret i starten af 2018 og gennemgår hele Arla med en tættekam. Af de 400 mio. skal 300 mio. euro ud på mælkeprisen, mens 100 mio. euro skal geninvesteres i styrkelse af forretningen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle