Topopgør i pick-up’ernes Bundesliga: Wolfsburg møder Stuttgart

Brug for en kapabel pick-up med masser af kræfter og godt med udstyr? Vi tester her to gode bud, VW Amarok og Mercedes X-klasse, begge med 258 hestekræfter.

To firehjulstrukne tyske pick’up’er, hver fra den øverste ende af programmet. Begge har V6ere med 258 heste. Den ene har syv trin i automatgearkassen, den anden otte. Begge er langtursduelige på landevejen og stærke makkere i terrænet.

Så ja, lighederne mellem duellanterne her er store. I det ene ringhjørne står VW Amarok 3,0 V6 med Highline udstyr. Og i det andet Mercedes X 350d 4Matic, der også har en portion Nissan Navara i sig.

Syv eller otte trin

Mercedes er næppe kendt for hurtige løsninger, men har altså skudt genvej til pick-up markedet ved at basere X-klassen på Nissan Navara, men væsentlige elementer som motor, transmission og drivline er fra Mercedes’ egne hylder i denne 350er. Mercedes-motoren er marginalt renere i lyden end VWen, men til gengæld er den syvtrins gearkasse en lidt grovere samarbejdspartner end VWens ottetrins, der glimrer med silkebløde, umærkelige og »kloge« skift. Men at beskylde Mercedes-gearkassen for grove skift vil være en overdrivelse, men VWen gør det bare med lidt mere finesse. Den er lynhurtig til at finde de rigtige gear, ligesom man kan være lidt medbestemmende til gearvalg, eftersom den hurtigt gearer op, hvis man kortvarigt slipper speederen. Mercedes ligger generelt højere i omdrejninger under op- og nedgearing, hvor den også er langsommere til at geare op i højt gear, når man når marchhastighed. Transmissionen er i det hele taget bare langsommere i sydtyskeren. I begge kan man vælge at skifte manuelt – i X-klassen med padler ved rattet og i Amarok med gearvælgeren.

Enkelhed og hardcore

Styringen er lidt mere træg i Mercedes’en, også når det går for sig i øvelsesterrænet hos Jydske Dragonregiment ved Holstebro, hvor der tegner sig et billede af to kapable firehjulstrækkere, som begge tygger sig igennem stejle stigninger og mudderhuller - udramatisk og nemt. Ganske som på landevej har VWen den største grad af letkørthed. Der er nemlig kun to knapper at interessere sig for. En til firehjulstræk med det eftermonterede spær. Og en knap til descent control, når det går stejlt nedad.

Mercedes’en er mere noget for hardcore offroadentusiaster, som selv vil bestemme. Her er høj og lav firehjulstræk med reduktionsgear. Mulighed for kun centerdifferentiale eller både centerdifferentiale og firehjulstræk. Og selvfølgelig også descent control. Og dertil diverse køremodes som Eco, Comfort, Sport, Manuel og Offroad. Alt i alt flere knapper, som gør offroad-oplevelsen anderledes end i VW’en, men næppe bedre.

Langtursduelige

På landevejen er der igen forskelle og lighedspunkter. Begge ligger tungt og stabilt på kursen i sidevind, i en sådan grad, at man først opdager, at det blæser, hvis man stiger ud af bilen. Her er X-klassen måske den mest kurssikre, men vi snakker marginaler. Begge har fine evner som langtursbil - VW’en føles som en Passat med lad, og Mercedes’en glimrer med taxa-feeling - helt utrættende og langtursduelig, også under lange dagsmarcher på motorveje, mens VWen omvendt er bedst til bykørsel og små landeveje, da styretøj og bilen som sådan er mere elegant og lettere at manøvrere. En væsentlig Nissan-feature i Mercedes’en er uafhængigt baghjulsophæng med skruefjedre og ikke bladfjedre som i VWen. På almindelige grusveje optager begge ujævnhederne fint, også de kortbølgede vaskebræthuller.

Smag og behag

I kabinen var de to testere ikke helt enige. Den ene pegede på, at kabinen i VW ganske vist kan virke lidt uspændende og meget VW’sk, men at det også var det rareste sted at opholde sig på de lange stræk, mest i kraft af de gode faste møbler. Til gengæld fandt han sæderne i Mercedes’en lidt korte i siddefladen og bemærkede, at plastik-kvalitet bærer præg af at bilen er et blandingsprodukt - lidt Mercedes her og lidt Nissan der. Medtesteren fandt omvendt, at kabinen i Mercedes syntes mere robust og med bedre kvalitet på mange af komponenterne.

Alt i alt: VWen en vinder, da den gør det hele ganske godt uden at falde igennem på afgørende punkter. Men Mercedes’en er lidt mere spændende.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle