Danish Agro efter hackerangreb: Kunder kan trygt handle med os

Danish Agro arbejder stadig med at få overblikket over hackerangreb, men ved, at Hatting, Danish Agro, Vilomix og Hedegaard er ramt.

Siden søndag formiddag har grovvarekoncernen Danish Agro været ramt af et hackerangreb, der har lagt dele af koncernens IT-systemer ned.

Danish Agro er stadig ved at danne sig et overblik over situationen, fortæller kommunikationsdirektør Søren Møgelvang Nielsen.

"Vi er stadig ved at få det fulde overblik sammen med de eksperter, vi har allieret os med. Det gør man ikke lige fra den ene dag til den anden", siger han og fortsætter:

"Fokus har været på at få den daglige drift op at køre, og det er lykkedes okay. Der skulle helst ikke være ret mange kunder, der kan mærke den store forskel".

Af danske selskaber under Danish Agro er Hatting, Danish Agro, Vilomix og Hedegaard ramt.

kundernes data er i sikkerhed

Hackerangrebet er såkaldt ransomware, der betyder, at hackerne har taget Danish Agros IT-system som gidsel og kræver en løsesum for at frigive det igen.

Ifølge Søren Møgelvang Nielsen kan Danish Agro endnu ikke se, om følsom kundedata er blevet delt af hackerne, og man kan fortsat trygt have kontakt og handle med koncernen, lyder det.

"Nogle af vores hjemmesider er blevet lagt ned, men kundeportalerne til Danish Agro Amba og Vilomix fungerer stadig. Så den daglige samhandelstilgang for kunderne fungerer, som den plejer. Det er mere informationsdelen på hjemmesiderne, der er nede", siger han og afviser at sætte en tidsramme op:

"Det er svært at sige, hvornår det her er ovre. Det afhænger af analysen, men ugen ud kommer nok til at holde stik".

ornestation beklager

Det har tirsdag før middag ikke været muligt at komme ind på hjemmesiderne for Vilomix, DLA Agro, Vilovet eller Hedegaard.

Til gengæld kan man stadig komme ind på hjemmesiden for Dava Foods og ornestationen Hatting, hvor sidstnævnte dog melder om forstyrrelser i bestilling og levering af sæd.

"Vi må desværre se i øjnene, at vi sandsynligvis skal arbejde uden systemerne resten af ugen, og vi håber på din forståelse. Vi gør det så godt, vi kan", skriver direktør Per Nyby Pedersen på Hattings Facebook-side, hvor han også beklager de problemer, hackingen medfører:

"Sæden kom ud. Men selvfølgelig er der uheldige episoder, hvor vi nåede alt for sent ud til kunder, og vi havde vanskeligt ved at give kunden de normale præcise svar om leveringshorisonten. Det beklager vi. Det er selvfølgelig ikke godt nok. Det skal vi lære af".

Opdateret kl 12:42: Rubrik og underrubrik er ændret til en mere retvisende.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle