Danish Crown efter hård kritik: Det handler om at få et budskab ud

Det har aldrig været hensigten at træde nogen over tæerne i forbindelse med lanceringen af OUA-kød, lyder det fra Danish Crown. Man har dog ikke fejlet i sin kommunikation, lyder det fra direktør Astrid Gade.

Sindene er sat kraftigt i kog hos Danske Svineproducenter efter Danish Crowns lancering af OUA-svinekød i samtlige danske Netto-butikker.

I kampagnen for de nye produkter miskrediterer Danish Crown nemlig konventionelle svinebønder, mener organisationen

Det har dog ingenlunde været meningen, lyder det fra kommunikationsdirektør Astrid Gade, der senest stod i skudlinjen for kritikken fra Danske Svineproducenter, da hun sagde, at kritikken fra bønderne mindede om dengang konventionelle bønder kritiserede lanceringen økologisk mælk.

"Det har aldrig været hensigten at tale svinebønderne ned. Det er mit job at styrke erhvervet og Danish Crowns omdømme, og det opnår man ikke ved at tale det ned", siger Astrid Gade til landbrugsavisen.dk.

Men når det ikke har været hensigten, har I så fejlet med jeres kommunikation i forbindelse med lanceringen?

"I min udtalelse fra sidste uge forsøgte jeg at bruge billedet med økobønderne, fordi det handler om, at når man taler et produkt op, vil andre føle, at man taler deres produkt ned. I den her situation var målet at få et budskab ud om et nyt produkt, og det er lykkedes", siger hun.

Burde I have gjort klarere overfor forbrugeren, at der ikke er rester af antibiotika i almindeligt, konventionelt kød?

"I kampagnen har vi haft et skarpt fokus på at få budskabet om det her produkt ud. At fortælle den gode historie om hvor dygtige svinebønderne er, kommer senere. Vi er på vej med kommunikation om danske svinebønders lave antibiotikaforbrug, men det var ikke fokus i denne kampagne".

Er det misvisende at bruge en vending som "overdrevent brug af antibiotika", som I skriver i pressemeddelelsen i forbindelse med lanceringen?

"Der står ikke noget om, at det er møntet på danske landmænd. Der har været en utilfredshed blandt en gruppe af forbrugere pga. debatten om resistens pga. for højt antibiotikaforbrug, og den gruppe ville vi gerne nå. Men vi ved udmærket godt, at danske svinebønder bruger meget mindre end andre".

Kampagnen er faldet Danske Svineproducenter voldsomt for brystet - vil du vurdere kampagnen som succesfuld med det in mente?

"God kommunikation handler om at nå sin målgruppe med et budskab og ud fra den mediedækning, jeg har set, synes jeg, det er lykkedes. Derfor er det selvfølgelig ærgerligt, at kampagnen er faldet DSP for brystet. Men jeg kan kun sige, at vi vender tilbage med kommunikation, der skal tale det samlede erhverv op, og her er det selvfølgelig en del af fortællingen, at der ikke er medicinrester i det kød, forbrugerne køber".

Faktaboks

OUA-svinekød

  • OUA står for 'opdrættet uden antibiotika'
  • Tanken bag er, at reducere forbruget af antibiotika i svinebesætninger
  • Alle syge grise behandles og får derefter fjernet sit OUA-mærkat
  • Dansk OUA-kød eksporteres primært til USA, men Danish Crown har i august lanceret kødet herhjemme
  • Smag og fedtproducenter er uændret i forhold til alm. konventionelt svinekød
  • Der er ingen rester af antibiotika i hverken OUA-svinekød eller alm. konventionelt svinekød

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle