Dansk fødevareksport skal vokse 50 milliarder på fire år med hjælp fra Food Nation

I dag blev Food Nation Visitor Center åbnet i København. Besøgscentret skal bidrage til den danske fødevareklynges ambitiøse eksportmål.

Der er sat ambitiøse mål for det danske fødevaremarked. Vækst på 50 milliarder i eksport forventes over de næste 4 år, og som hjælp til at indfri det, er projektet Food Nation sat i værk. Food Nation har i første omgang fire års bevilling med omtrent 10 millioner kroner i årligt budget og er både finansieret af det offentlige, og private organisationer.

En del af budgettet er investeret i Food Nation Visitor Center, der er et interaktivt besøgscenter for udenlandske delegationer i fødevareerhvervet. Åbningen fandt sted i dag torsdag i besøgscenterets lokaler på Axelborg, København. Der var tætpakket til åbningsceremonien, hvor folk fra hele fødevarebranchen var troppet op, og Erhvervsminister Brian Mikkelsen, Udenrigsminister Anders Samuelsen og Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik talte til forsamlingen.

»Jeg er stolt over at være med til, at støtte dette ambitiøse projekt. Vi skal fastholde vores position som verdensførende nation på fødevarer, og det er jeg sikker på, at Food Nation vil lykkes med,« sagde HKH Kronprins Frederik og fortsatte:

»I den danske fødevarebranche er man ekseptionelt gode til at samarbejde, og det er det samarbejde der er afgørende for at skabe nye, imponerende resultater.«

Samme stolthed og ambition havde formanden for Food Nations bestyrelse, Torben Ladegaard, der udtalte:

»jeg er imponeret over hvad vi har nået, og jeg er sikker på at vi vil se endnu bedre resultater i fremtiden,« lød det fra Formanden.

Elektronisk besøgscenter for udlandet

»Ambitionen er, at vores besøgscenter skal være stedét for udenlandske fagfolk, der skal have et indblik i vores branche,« siger Torben Ladegaard.

»Danske fødevarers image udadtil er fremragende, og vi har set stor vækst i fødevarebranchen, men vi skal blive ved med at pleje den vækst, så den ikke går til,« lyder det fra Food Nation formanden.

Food Nation er i høj grad en elektronisk platform til udlandet. Organisationens hjemmeside, der også er på engelsk, er indtil videre det primære ansigt udadtil. Med åbningen af besøgscenteret får hjemmesiden en fysisk pendant, der stadig vil spille mest på det elektroniske.

»Det internationale fødevaremarked flytter sig hele tiden, og vi skal være klar til at justere i vores præsentationer, så vi kan tilbyde den sidste nye viden til besøgende. Derfor er besøgscenteret også baseret på elektronisk interaktion, der er lynhurtig at tilpasse,« forklarer Torben Ladegaard

Til at udarbejde hjemmeside og funktioner i besøgscenteret har organisationen søgt konsultation hos mange forskellige virksomheder, og den arbejdsgang, er man meget tilfreds med.

»Vores organisation er baseret på samarbejde, og vi har fået inputs fra utroligt mange dygtige virksomheder til at skabe det Food Nation, der findes i dag.«

Indtil videre er besøgscenteret kun tiltænkt professionelle i fødevarebranchen, men han afviser ikke, at centeret senere hen, kan blive åbnet op for uddannelsesinstituationer og andre former for faglige besøg.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle