Danskerne er blevet vilde med letøl

Alkoholfri øl og lavalkoholiske drikke bliver i højere grad langet over bardisken og taget ned fra hylderne i supermarkederne.

En ny trend blomstrer op herhjemme, der ifølge producenter og eksperter skyldes mere oplyste og sundhedsbevidste forbrugere.

Ifølge Ulrik Becker, der er professor, overlæge og dr.med. ved Statens Institut for Folkesundhed, skyldes det faldende alkoholforbrug blandt andet, at Sundhedsstyrelsen de senere år har været meget aktive med kampagner, der skal øge debutalderen for førstegangsdrikkende. Men også en anden faktorer kan spille ind.

"Man kan nok godt sætte lighedstegn mellem den større kropsfiksering, vi ser i dag, sammen med, at de unge drikker mindre. Folk er blevet mere bevidste om at leve en sundere tilværelse, og fokus på at motionere og andre livstilsfaktorer er blevet større," siger han til FødevareWatch.

Fald størst hos unge
Han tilføjer, at det ikke kun er de unge, som indtager færre våde varer, da det generelle alkoholforbrug er faldet omkring 25 pct. over de sidste 20 år.

"Men faldet har været størst blandt de unge, hvilket man kan undre sig over, når der er et vældigt pres fra alkoholindustrien på netop denne målgruppe. Der bliver udviklet alkoholformer særligt møntet på unge mennesker, men alligevel har de kunnet modstå dem," siger Ulrik Becker.

Kan blive en god forretning
Både Carlsberg, Tuborg, Royal Unibrew og Teedawn har set tendensen, og er begyndt at producere alkoholfri øl og lavalkoholiske drikke - noget der kan vise sig at være en god forretning.

Nye tal fra Nielsens Dagligvare Institut viser, at Carlsbergs alkoholfri øl, Carlsberg Nordic, på et år har haft en stigning i omsætningen på 21 pct. fra 12,4 mio kr. i 2014 til lidt over 15 mio. kr. i 2015. Den voksende omsætning har medført en stigning i produktionen af alkoholfri øl, som er steget til over 360.000 liter øl i 2015.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle