Efter chaufførskandale: DC laver aftale om arbejdsforhold

Danish Crown og tre danske transportfirmaer har indgået aftale om arbejdsforhold for chauffører efter Kurt Beier-sagen.

Efter skandalen med Kurt Beier Transports indkvartering af filippinske chauffører meddelte Danish Crown, at de iværksatte et arbejde til at kigge på forholdene i transportbranchen.

”Lidt bredere på de udfordringer i transportbranchen, som denne sag har blotlagt”, sagde pressechef Jens Hansen tidligere på måneden.

Det arbejde udmunder nu i, at Danish Crown sammen med H.P. Therkelsen, N&K Spedition og Freja Transport & Logistics har vedtaget en erklæring, der skal sikre sundhed, sikkerhed og rettigheder for de ansatte i transportbranchen. 

Det meddeler Danish Crown i en pressemeddelelse.

”Den erklæring og det kontrolskema, vi i fællesskab har udarbejdet, er ikke en fuldstændig løsning på de udfordringer, der findes i transportbranchen, men i vores øjne tager vi med det her initiativ et stort skridt i retning af at sikre, at medarbejderne i transportbranchen behandles anstændigt”, siger Lars Feldskou, global indkøbsdirektør i Danish Crown.

Erklæringen indeholder konkrete krav til, hvilke forhold Danish Crowns leverandører på transportområdet og deres underleverandører skal tilbyde deres ansatte på en lang række områder. Samtidig er der opstillet retningslinjer for auditering og egenkontrol i virksomhederne.

”Sagen om chaufførerne i Padborg er selvfølgelig Kurt Beiers ansvar. Men den her sag har også blotlagt, at Danish Crown - og i det her tilfælde vores samarbejdspartner - ikke har haft tilstrækkelig indsigt i forholdene hos en underleverandør. Derfor føler vi begge et medansvar for de svigt, der har været hos Kurt Beier. Vi tror på, at klare retningslinjer for vores leverandører er vejen til ikke at havne i sådan en situation igen", siger Lars Feldskou.

Tilfredse samarbejdspartnere. 

Også de tre danske transportvirksomheder der er med i erklæringen er godt tilfredse med samarbejdet og erklæringen. 

”Vi har i en årrække haft stramt fokus på både arbejdsforhold og indkvartering, men konkurrencen i vores branche er så hård, at der mange steder ikke er tilstrækkeligt fokus på området. Det er en glidebane og derfor er vi glade for, at der nu bliver opstillet samme krav til alle, der vil køre for Danish Crown”, siger Torben Mortensen, CEO i Freja Transport & Logistics Polen.

”Som branche kan vi ikke forvente, at andre løser vores problemer, vi må selv tage fat. Udfordringen er bare at nå til enighed om regler og retningslinjer, som gælder for alle indenfor EU. Derfor er det fint, at vores kunder nu begynder at stille meget konkrete krav, for det er i mine øjne vejen til at flytte hele branchen", siger Peter Therkelsen” CEO i H.P. Therkelsen.

”Vi kom selv i fokus, da sagen tog fart for to uger siden, og vi har helt naturligt spurgt os selv, hvad vi burde have gjort anderledes. Set i bakspejlet skulle vi selvfølgelig have haft en bedre kontrol af vores underleverandører. Det bliver nu et krav til os, og det synes jeg er helt i orden”, siger Martin Gregersen, der er CEO i N&K Spedition.

Arbejdet med at implementere Danish Crowns nye retningslinjer begynder øjeblikkeligt, og virksomhederne har maksimalt otte uger til at opfylde kravene.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle