Endnu et firma dropper kyllingerace: Fastfoodkæde vil sikre bedre dyrevelfærd

Fastfoodkæden KFC vil forbedre dyrevelfærden for kyllinger, og dropper nu hurtigtvoksende kyllingerace

Kentucky Fried Chicken, eller KFC, har underskrevet en plan for at sikre bedre dyrevelfærd for de kyllinger, der bliver serveret i fastfoodkædens 11 danske restauranter.

Det skriver firmaet i en pressemeddelelse.

KFC Danmark har underskrevet en såkaldt BCC - en 'Better Chicken Commitment'. Det betyder, at restauranterne forpligter sig til, at deres leverandører af kylling giver deres dyr bedre plads i stalden og mindsker besætningstætheden, at de investerer i et dyrevenligt miljø f.eks. i tilførslen af naturligt dagslys i stalden - samt at leverandørerne kun må avle hønseracer, der vokser langsommere, og som kræver mere tid at opdrætte.

KFC har forpligtet sig til at droppe de hurtigtvoksende kyllinger inden 2026.

Det værende eksempelvis racen Ranger Gold, der er et alternativ til den mest almindelige kyllingerace herhjemme, Ross 308, som har været i vælten og mødt en del kritik efter butikskæden Lidl valgte at stoppe salget af racen.

Også blandt andet hotelkæden Scandic har udfaset salget af den såkaldte 'turbokylling', som man mener vokser for hurtigt.

OGså KFC UK og Irland, KFC Holland, KFC Belgien, KFC Sverige samt KFC Tyskland har underskrevet aftalen, der er udarbejdet i fællesskab med Compassion in World Farming og World Animal Protection.

KFC er ejet af restaurantbrandet Yum!, der har KFC, Pizza Hut og Taco Bell.

"Dette skridt har stor betydning for os. Vi vil på den måde vise, hvor vigtigt bæredygtighed og ansvaret inden for opdræt af kylling er for KFC", forklarer Marco Schepers, administrerende direktør for KFC Tyskland, Østrig, Schweiz og Danmark.

KFC har selv ikke noget opdræt af fjerkræ og får kun sit kyllingekød fra leverandører.

Målsætningen er at motivere flere restaurantkæder til at underskrive aftalen. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle