Fotos: Så galt kan det gå med en dårligt læsset trailer

Der sker ofte, at der tabes udstyr fra trailere på de danske veje. Det vil foreningen Maskinleverandørene nu sætte en stopper for.

”Det er trafikradioen. Vi afbryder for at fortælle, at der ligger en tabt murerspand/stige/trillebør i overhalingsbanen på Motorring 3/Den østjyske motorvej/E20 ud for frakørsel”

Den nyhed har de fleste hørt, for nogle håndværkere formår ikke at sikre, at deres maskiner og udstyr er ordentligt spændt fast på traileren.

Det vil foreningen Maskinleverandørerne - Park, Vej & Anlæg nu sætte fokus på.

”Vi vil en gang for alle klarlægge, hvad man må og ikke må, og hvad man skal huske, når det drejer sig om transport af udstyr og maskiner på traileren eller ladet. Vi vil simpelthen vise best practice på området. Vi ser jo mange overlæssede håndværkerkøretøjer, hvor det stritter ud eller decideret tabt udstyr,” understreger direktør i GMR Maskiner A/S, Niels Kirkegård.

De vil sætte fokus på problemet på udendørsudstillingen Have & Landskab, der er målrettet den professionelle have-, park- og landskabssektor.

Forvirring skal væk

Det er Niels Kirkegårds oplevelse, at der er lidt forvirring ude i landet omkring vægtgrænser, ansvarlig fastgørelse, sammenkoblingsregler og lignende.

”Og det er mildest talt meget praktisk at være opdateret hele vejen rundt på dette område – både hvis man til dagligt kører med maskinel, eller hvis man har ansvaret for området i en kommune. Og derfor har vi hyret en af fagets mest kompetente kræfter til at udlægge teksten,” siger Niels Kirkegård.

På Have & Landskab 2015 bliver ”Transport af maskiner på trailer” derfor en af de otte præsentationer på Fagligt Forum.

Manden på talerstolen bliver konsulent og politimand Christian Møller Christiansen fra Tungvognscenter Øst, der har været i 31 år i færdselspolitiet under rigspolitiet og var med til at starte dansk politis professionelle arbejde med kontrol af tunge/store køretøjer.

Ubetinget frakendelse af kørekortet

Christian Møller Christensen er ikke i tvivl om, at mange håndværkere har brug for at få pudset deres viden om reglerne af.

”Udstyr falder jo af hele tiden, det er en svøbe på landets veje, og det hænder endda, at hele maskiner falder af. Men noget af det som folk oftest glemmer, er at vedligeholde bremserne på påhængskøretøjer. Mange har en opfattelse af, at de kan købe en vogn, og så hænger den sammen, indtil de år senere skiller sig af med den. Men bremserne skal vedligeholdes, for her ser vi mange graverende fejl med ringe eller ingen bremseevne. I tilfælde af en katastrofeopbremsning kan det betyde, at ens lille varevogn pludselig har 2.500-3.000 kilo ekstra skub på bagfra,” forklarer Christian Møller Christensen.

Og når det gælder påhængskøretøjer, så er der ikke noget, der hedder et klip i kørekortet.

”Bøde er udgangspunktet og næste skridt er, at man mister kørekortet. Hvis man eksempelvis taber sit gods, betyder det som udgangspunkt en ubetinget frakendelse af kørekortet. Det er en sanktion vi bruger, hvis vi vurderer, at der er foregået en ”tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden”,” understreger politimanden.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle