Hestevæddeløb: Danske Spils næstformand afviser kritik

Danske Spils næstformand Søren Møller afviser kritik om, at han tilsiddesætter hestevæddeløbssporten til fordel for sine egne interesser i DGI.

Næstformand i Danske Spil Søren Møller afviser, at han tilsidesætter hestevæddeløbssporten til fordel for sine egne interesser som formand i DGI, når han tilkendegiver, at hestevæddeløbssporten burde fratages endnu mere af statens udlodningsmidler, end de står til at miste lige nu som følge af et nyt lovforslag.

"Som formand for DGI er det vel både ret og rimeligt, at jeg har nogle synspunkter på spillelovgivningen, og hvordan den bør indrettes. Men når jeg er til bestyrelsesmøde i Danske Spil koncentrerer jeg mig udelukkende om at bidrage til, at selskabet drives forretningsmæssigt optimalt og forsvarligt i forhold til de rammer og opgaver, der er fastsat i lovgivningen," skriver Søren Møller.

Reaktionen kommer efter, at Torben Nygaard, formand for Nykøbing Falsters Hesteejerforening, kritiserede Søren Møller for at glemme "kasketten med, at han er næstformand i Danske Spil".

Jeres eget ønske

Torben Nygaard stillede bl.a. spørgsmål til den manglende udvikling i spil på hestevæddeløbssporten, som siden 2000 har været ejet af Danske Spil.

Søren Møller pointerer dog, at den nuværende spillemodel hestevæddeløbssportens eget valg og henviser til, at alle andre spil, hvor man gætter på udfaldet af en kamp allerede er liberaliseret, hvorimod lotto og spil, hvor det handler om held, er i det monopoliserede område.

"Undtagelsen fra dette princip er spil på hestevæddeløb, hvor man gætter på resultatet, men alligevel er det et monopol. Og man spiller sit bud ind i en samlet pulje fremfor oddsspil, hvor den enkelte vædder med selskabet.  Denne model er som sagt skabt efter ønske fra hestevæddeløbssporten, fordi man vurderer, at det vil skabe størst overskud," skriver Søren Møller.

Nye modeller

DGI-formanden mener i stedet, at hestevæddeløbssporten bør kigge mod andre spillemodeller.

"I England, kan alle spilleselskaber, som har licens i landet, udbyde spil på hestevæddeløb – herunder udbyde oddsspil på hestevæddeløb. Alle selskaber betaler en afgift på deres bruttospilleindtægt på spil på hestevæddeløb, og denne afgift tilfalder så den engelske pendant til Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond. Personligt finder jeg, at det ville være den mest logiske model at indføre."

"Alle andre spil, som handler om at gætte resultatet af en sportsbegivenhed, blev jo liberaliseret i 2011. Når det er sagt, så anerkender jeg, at det er en tradition, at hestevæddeløbssport finansieres ved overskud på spil på hestevæddeløb.  Men jeg har svært ved at finde begrundelser for, at sporten skal tilføres tre gange så mange penge, som man kan tjene på spil på hestevæddeløb," skriver Søren Møller.

Emneord

heste

Forsiden lige nu