Inventarfirma oplever eksplosiv vækst i Kina: Aco Funki når ny indtjeningsrekord

Aco Funki A/S har haft et kanon år i 2020 trods både corona og afrikansk svinepest. Virksomheden har nået en ny omsætningsrekord, der især er båret af det voksende salg i Kina.

Hverken afrikansk svinepest eller corona har kunne stække inventarfirmaet Aco Funkis vokseværk. 

Herning-virksomheden, der de sidste fire år er vokset vildt på både top- og bundlinje, opnåede i 2020 en vækst på 20 procent i omsætningen.

Dermed landede omsætningen i det seneste regnskab på 391,2 mio. kr. mod 324,8 mio. kr. i 2019.

Det skyldes et øget salg i blandt andet Kina, og dermed mere end fordoblede virksomheden også sit overskud fra 4 mio. kr. i 2019 til 10 mio. kr. i 2020.

Alt sammen på trods af at virksomheden i høj grad lever af eksportmarkederne, og derfor oplevede et ret udfordrende år på grund af coronapandemien.

Det melder selskabets adm. direktør Lene Bryde.

"Det har været et spændende, mærkeligt og også udfordrende år", siger hun.

"Vi har skulle agere, sælge og supportere vores ansatte og kunder i eksempelvis Kina her fra Herning, og vi har ikke kunne rejse der ud eller mange andre steder. Vi har været nødt til at ansætte mennesker, vi aldrig har mødt og som måske kun kan kinesisk, som vi har skulle supportere teknisk gennem en tolk. Så det har ikke været nemt, men vores ansatte har dælme knoklet for det", siger Lene Bryde, der forståeligt nok er godt tilfreds med årsregnskabet.

eksplosiv vækst i Kina

For to år siden etablerede Aco Funki, der også har salgsselskaber i Frankrig, Spanien, Tyskland, Rusland, Polen og Tjekkiet, en afdeling i Kina.

En afdeling, der gav underskud i det første år, men i 2020 gav lidt af et slagsboom, forklarer den adm. direktør.

I 2019 solgte Aco Funki for 10-15 mio. kr. i Kina, og i 2020 var der nærmest tale om en femdobling til omkring 60 mio. kr. vurderer salgs- og marketingsdirektør Torben Olesen.

"Vi har oplevet en eksplosiv stigning i vores salg af både projekter inden for foder- og inventarløsninger i Kina, og det kommer også til at fortsætte det kommende år. Så det er marked, hvor vi har fået sat os rigtig godt og ser store muligheder i", siger han.

"I marts måned vidste vi ikke, hvordan året ville se ud. Kina var lukket ned på grund af corona i februar, og vi vidste ikke, om vi ville få nye projekter. Men landet var oppe at køre igen i april-maj, og allerede der var vi ude at montere et projekt i Wuhan faktisk. Siden da har investeringslysten været der, for siden afrikansk svinepest har de skulle genopbygge deres svinebestand og været meget mere lydhøre over for tiltag inden for eksempelvis biosecurity", supplerer adm. direktør Lene Bryde.

Det kinesiske marked står dermed for omkring 15-20 procent af Aco Funkis omsætning.

Svære markeder uden besøg

Samlet set har Aco Funki oplevet en vækst på eksportsiden på ca. 25 procent. 

En stor de laf væksten stammer fra Kina-projekterne, men også i Rusland, Spanien og Frankrig har virksomheden haft en del store projekter.

Derimod har det været anderledes svært for virksomhedens sælgere i de europæiske lande, hvor virksomheden ikke har et fysisk kontor, ligesom det har været umuligt at rejse til dele af Asien.

"Lande som Italien, Serbien og Ungarn har vi haft svært ved at sælge i, fordi vi ikke har kunne komme derned. Det samme gælder flere asiatiske lande som Sydkorea og Filipinerne, der også har været hårdt ramt af afrikansk svinepest", siger Torben Olesen.

"De andre lande har dog fuldt ud kompenseret for det, og derfor har vi opnået det største salg nogensinde samlet set".

Også det danske marked er vokset. Aco Funki har i 2020 oplevet en vækst på ni procent på hjemmemarkedet, hvilket er flot for det danske marked, lyder det.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle