Landbrugsstyrelsen om IT-problemer: Vi var forberedt på børnesygdomme og arbejder på det

Der har igen været problemer i Landbrugsstyrelsens Tast Selv, men det er forventeligt, at der vil være udfordringer, da det er første gang der køres en ansøgningsrunde under den nye reform, fortæller Landbrugsstyrelsens direktør, Lars Gregersen.

For 16 dage siden åbnede den første omgang af den nye ansøgningsrunde om EU-støtte under den nye reform, men heller ikke denne gang skulle ansøgningsrunden forløbe uden modstand.

I sidste uge meldte konsulenterne rundt i landet om fejl i kortlaget, og i mandags var systemet nede hele dagen.

Især sidstnævnte er en situation, der bør undgås, erkender Landbrugsstyrelsens direktør, Lars Gregersen.

- Situationen i mandags, hvor systemet var utilgængeligt, er noget vi i særdeleshed forsøger at undgå. Vi er klar over, at der i år allerede har været problemer, f.eks. med bioordningen miljø- og klimavenligt græs, men det har, bortset fra i mandags, været muligt for ansøgerne at arbejde i systemet med alle øvrige ordninger, siger han i en skriftlig kommentar til Landbrugsavisen.

Problemerne fik Landbrug & Fødevarer til at henvende sig til styrelsen med en appel om en hurtig og klar melding om Tast-selv. 

Landbrugsstyrelsen har for nylig skiftet IT-leverandør, og det havde pustet til håbet om, at de gentagne IT-problemer ville være fortid.

Men skiftet vil først få effekt til sommer, efter ansøgningsrunden.

Argumentet var ifølge vicedirektør Jon Simonsen, der er Landbrugsstyrelsens øverste ansvarlige på IT-området, at det netop skulle sikre stabilitet under denne ansøgningsrunde. 
 
- Ansøgningsrunden i år er den første med den nye reform, og vi har derfor været forberedt på, at der formentlig ville være nogle børnesygdomme i systemet. Vi er kommet mange af fejlene til livs, men desværre er der fejl, som først har vist sig, da systemet blev taget i brug, siger Lars Gregersen og fortsætter:

- Vi har, ligesom ansøgerne, en stor interesse i at nedetiden i systemet begrænses til et minimum, og at systemet er velfungerende. Derfor har vi også et aktivt beredskab, som hurtigt kan få løst de fejl, der måtte komme igennem hele ansøgningsperioden, lyder det fra styrelsen. 

Fra Landbrugsstyrelsen lyder også en klar opfordring til at alle, der oplever problemer, tjekker driftsstatussiden, hvor man kan se de aktuelle fejl, og se om der findes en ”work-around”.

Her kan man også via driftsstatussiden indrapportere en fejl, så vi kan få den løst. 
 
- Gennem vores driftsstatus informerer vi løbende brugerne af systemet om de aktuelt indmeldte problemer, samt hvordan der kan arbejdes i systemet på trods af eventuelle tekniske fejl, hvis der findes mulighed for det, understreger Lars Gregersen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle