L&F: Start på ansøgningsrunden 2020 klart bedre end sidste år, men...

Der er færre nedbrud og bedre hastighed på Landbrugsstyrelsens IT-systemer i år. Men en række af sidste års udfordringer er fulgt med i 2020, siger Niels Peter Nørring, L&F.

Landmænd og konsulenter har i år oplevet færre tekniske problemer end sidste år ved starten af runden for ansøgninger om arealstøtte 2020.

Det er positivt, men det betyder ikke, at alle problemer er løst, understreger områdedirektør Niels Peter Nørring, Landbrug & Fødevarer.

"Ansøgningsrunden er startet uden de nedbrud og startvanskeligheder, som vi har set de foregående år, hvor vi havde først-til-mølle på efterafgrøder. Det ser også ud til, at hastigheden på systemet er god nok. Når det er sagt, er der stadigvæk en række udfordringer, som vi holder meget skarpt øje med", siger Niels Peter Nørring.

Sager må parkeres

Niels Peter Nørring kritiserer bl.a., at der optræder fejl i tast selv service, som betyder, at man som landmand eller konsulent ikke kan gøre ansøgningen færdig, eller at man må genindsende den på et senere tidspunkt, når der er rettet fejl.

Han fremhæver samtidig tre områder, som især volder problemer: økologi-tilsagn, plejegræs-tilsagn og overdragelse af betalingsrettigheder.

"Med hensyn til økologi-tilsagn og plejegræs-tilsagn er man jo i den groteske situation, at man endnu ikke er færdig med at behandle tilsagn fra 2019. Det giver i sig selv store problemer, men det betyder samtidig, at man ikke kan komme i gang med ansøgningerne for 2020".

Niels Peter Nørring understreger, at L&F vil holde skarpt øje med ansøgningsrundens videre forløb.

"For os er det ekstremt vigtigt, at man får justeret de sidste ting, så landmænd og konsulenter kan gøre deres sager færdige i stedet for at være nødt til at lægge dem over i vindueskarmen. Det er og bliver ikke rimeligt, at sagerne skal findes frem flere gange. Der er kun én til at betale: Landmanden"!

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle