Mejerier: Foodservice-salg halter stadig efter

Både Naturmælk og Arla mærker fortsat tydeligt, at restauranterne kører på lavere corona-drift. De savner turisterne i sommerhusområder og Storkøbenhavn.

Selv om der er fremgang og genåbninger over det danske land, så halter salget til restauranter og kantiner stadig langt efter normalt niveau.

Det fortæller såvel Naturmælk som Arla, der begge har stort salg til den vigtige sektor, til Mejeri.dk.

”Siden midt i april er det gået fremad, og nu ser alt noget bedre ud, end det har gjort i lang tid. Det er glædeligt, men der er stadig et stykke vej til det vanlige niveau", forklarer Nelly Frees Riggelsen, der er salgschef i Naturmælk til Mejeri.dk.

Lige nu ligger mejeriets salg faktisk kun indeks 85, når man sammenligner med sommeren 2019, før pandemiens hærgen.

Samme melding kommer til brancheforeningens medie, mejeri.dk fra Arla Foods. Her er salget til branchen, der traditionelt er præget af mere fordelagtig indtjening end den toptunede detail-sektor, også fortsat under vanligt niveau.

Det fortæller Camilla Blicher, leder af selskabets foodserviceafdeling i Danmark. På plussiden kan hun melde om, at salget siden den store genåbning i begyndelsen af juni er vokset støt og har nået det hidtil højeste niveau i 2021.

”Desværre lider nogle af vores kundegrupper, bl.a. lufthavnene, dog stadig, ligesom mange offentlige og private kantiner først genåbner efter sommerferien. Men nu er vi på indeks 90 i forhold til 2019 og forventer at gå ud af 2021 på det niveau. Det vil være et godt resultat alt taget i betragtning,” siger Camilla Blicher.

Hun fortæller, at bunden blev nået salgsmæssigt sidste år i marts 2020 med et niveau på indeks 30. Her blev salget udelukkende holdt kørende af leverancerne til hospitaler og de få kantiner, der fortsat kørte under nedlukningen. 

Naturmælk: Salget blev halveret

Naturmælk har traditionelt, som LandbrugsAvisen.dk tidligere har skrevet, en særlig høj andel blandt de danske mejerier til foodservice og restauranter, med op mod en fjerdedel af selskabets samlede omsætning i de særlige restaurations-produkter, der både kan være 20 liters creme fraiche-spande, små kuvertsmør, pakninger til kantiners mælke-tappemaskiner eller portions-yoghurter til flypassagerer.

”Vores salg til foodservice blev halveret fra den ene dag til den anden, da Danmark blev lukket i marts 2020. I løbet af sommeren kom en pæn del af salget tilbage, men det forsvandt igen, da der efter jul på ny blev lukket,” siger Nelly Frees Riggelsen til mejeri.dk.

Savner turisterne

Skal omsætningen og dermed også indtjeningen igen løftes i foodservice, skal der turister til, melder begge mejeriers salgsfolk.

”Det gælder både sommerhusområderne såvel som storbyerne for at få løftet salget til alt fra caféer og spisesteder til Michelin-restauranter. Og så skal alt generelt normaliseres i Danmark og vores omverden. Det bidrager de seneste lempelser af mange restriktioner heldigvis til,” fastslår Nelly Frees Riggelsen.

Hun glæder sig over, at tyskere – der tegner sig for 70 pct. af alle sommerhusbookinger i Danmark og udgør en stor del af kystturismen – nu kan rejse ind i landet uden at skulle i karantæne.

Omvendt skaber det bekymring, at antallet af reserverede hotelværelser i juni og juli i København kun udgør en brøkdel af niveauet i samme periode i 2019. Det tyder på, at mange udenlandske turister har opgivet Danmark for i år.

Arla melder, at man normalt har omkring 15 procent af sin omsætning til foodservice. På globalt plan er tallet 10 procent. Ser man globalt på Arlas foodservicesalg, ligger man nu på indeks 95 for 2021 sammenlignetmed salget før pandemien. Det skyldes blandt andet et stigende fokus på salg til lokale kæderestauranter.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle