Musestille transmission blander el og mekanik

I John Deeres eAutoPowr-transmission er hydraulikken skrottet til fordel for generator og el-motor. Det giver hurtig respons og mindre støj i kabinen.

Den tog en guldmedalje på Agritechnica i 2019.

John Deeres nye eAutoPowr transmission er epokegørende på en række måder.

I den trinløse transmission er de hydrauliske komponenter skiftet ud med en generator og en el-motor, og tilmed er det lykkedes John Deere at lave en ekstern udgang, som gør det muligt at sende op til 100 kilowatt ud til et eksternt redskab - I første omgang til akslerne på en Joskin gyllevogn.

Men hvordan opfører transmissionen sig i praksis?

Mindre støj i kabinen

Transmissionen er tilgængelig i John Deeres største model i 8R-serien, 8R410, som indtil nu kun er tilgængelig med e23 powershift-transmissionen, og vi kører med en såkaldt nul-serie, idet den egentlige produktion først starter til november.

Vi har ikke mulighed for at teste traktoren i marken, men kører rundt med traktoren på landevej, og en af de ting, jeg ligger mærke til, er den manglende lyd i kabinen.

I den traditionelle AutoPowr-transmission er der den der hvinen, en slags hydraulisk støj i kabinen. Men det er da intet af i eAutoPowr, og det er en dejlig behagelig oplevelse bare at høre en sagte lyd fra motoren og lidt støj fra dækkene.

Fem mekaniske gear

eAutoPowr har fem mekaniske gearområder, den skifter mellem. Dertil kommer en generator og en el-motor, hvor førstnævnte laver strøm til elmotoren via trækket fra motoren.

Fra nul til fem kilometer i timen, som er første gearområde, er transmissionen 100 pct. elektrisk drevet, og vendegearet er fortsat en selvstændig enhed.

Når jeg sænker hastigheden og skifter kørselsretning, kan jeg høre en række lyde fra de mekaniske dele i transmissionen.

Det lyder lidt specielt og er noget, man skal vende sig til, men jeg mærker ikke skiftene som sådan, så i princippet er det ok - og traktoren er dejlig hurtig til at accelerere op i fart.

Godt skjult

På traktoren er der ikke meget, der afslører, at den har en elektrisk, trinløs transmission.

Udvendigt kan jeg kun se forskellen på det orange udtag bagpå, og indvendig er der en ekstra lille bjælke i menuen til transmissionen, hvor du kan se, om der er koblet et eksternt redskab/aksel til, som tager effekt fra traktoren.

I selve motor-menuen kan man også se en ekstra lille søjle, som fortæller, hvor meget effekt, der eksternt trækkes ud, men vi havde ikke lejlighed til at prøve et eksternt redskab under vores lille testkørsel.

I en lille udvidet transmissionsmenu kan man gå ind og justere, hvor aggresivt det hjælpende hjultræk på en vogn eller lignende skal fungere, og jeg er spændt på at komme i marken med systemet i en rigtig test næste år.

Den specielle test-traktor var i øvrigt også udstyret med John Deeres CTIS-system (Central Tire Inflation System), der efter alt at dømme bliver klar til salg i 2024. Dæktrykssystemet er delvist integreret i akslerne på traktoren og styres via terminalen i en selvstændig menu.

Det er let at justere dæktrykket, idet der er en indstilling for mark og vej, som man så blot vælger. Undervejs kan man hele tiden se, hvad det aktuelle tryk er, samt hvad de indstillede værdier er.

Indtil videre må vi væbne os med tålmodig på de nye lækkerier. John Deere håber at have de første eksemplarer af 8R410 eAutoPowr i Danmark til marts næste år - og dæktryksystemet et år senere.

 

Fire detaljer om eAutopowr

Elektrisk: eAutoPowr har en generator og el-motor samt en inverter i stedet for hydrauliske pumper og motorer.

Eksternt træk: Via et udtag bag på traktoren (ekstraudstyr) kan der sendes op til 100 kw ud til eksempelvis en elektrisk drevet aksel.

Lydniveau: Vi oplevede et lavere lydniveau i kabinen under kørslen.

Pris: Bliver omkring 100.000 kroner dyrere end en tilsvarende model (8R370) med traditionel AutoPowr-transmission.

I danmark - for en stund

I godt og vel et par uger har en hel ny variant af John Deeres 8R410 kørt rundt forskellige steder i Jylland. Traktoren er en pre-produceret model, for den reelle serieproduktion starter først til november, men det gør ikke John Deere 8R410 eAutoPowr mindre interessant.

Den er nemlig den første af sin art med trinløs transmission, hvor hydraulikken er erstattet af elektroniske komponenter, som ifølge John Deere giver en række markante fordele.

Den nye transmission blev da også tildelt en guldmedalje på Agritechnica tilbage i 2019 - og LandbrugsAvisen har sammen med vores søstermagasin TraktorTech som de første medier i Danmark haft lejlighed til at prøve traktoren, inden den igen forsvinder ud ad landet. Læs førstehåndsindtrykket her.

Faktaboks

Specifikationer:

Motor: 9,0 l John Deere Power Tech PSS 6 cyl. 443 hk. maks. effekt. (458 hk. inkl. boost). 410 hk. nom. effek.

Transmission: Trinløs John Deere eAutoPowr m. fem mekaniske gearområder. Transmissionen fås kun i den største model i 8R, men fås også i RX- og RT- varianterne med bælter.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle