Myte punkteret: Langt færre danskere er negative overfor landbruget

Udvalgt til weekend: Der har aldrig har været færre danskere med direkte negativ holdning til landbruget. Det viser L&Fs seneste måling af befolkningens holdning til landbruget, efter et årti med imagekampagner og et fødevareerhverv, der gerne vil samarbejde og har en visionær holdning til klima.

Når landmænd samler sig på kongresser og stormøder, kan stemningen i salene nogle gange føles, som om alle danskere vil landbruget det ondt.

Men virkeligheden er heldigvis anderledes. Seneste udgave af Landbrug & Fødevarers måling af befolkningens holdning til landbruget slår rekord på den gode måde. Kun 6 procent af danskerne er nu direkte negative over for landbruget.

"Holdningen om, at byboere altid er imod landbruget, er en myte. Modstanden mod erhvervet er halveret siden 2011 og er nu på et minimalt niveau. Landbruget har en imponerende opbakning. Teleselskaberne eller bankerne ville elske at have tal som landbrugets", siger Steffen Hjaltelin, grundlægger af reklamebureauet Hjaltelin Stahl og bagmanden bag flere af L&Fs imagekampagner.

Adm. direktør for L&F Anne Lawaetz Arhnung uddyber:

"Nogle gange forveksler vi interesse for vores erhverv med modstand. Vi dyrker Danmarks natur og laver danskernes mad. Derfor har mange en stor og naturlig interesse for os. Den interesse har vi et ansvar for at lytte til og tage imod. Men interesse er ikke lig med modstand".

Et helt andet ståsted

Ifølge befolkningsundersøgelsen er der flere danskere end før, der vurderer, fødevareerhvervet gør en indsats for at begrænse udledningen af klimagasser.

"I forhold til politisk interessevaretagelse har vi fået et helt andet ståsted ved at være offensive med vores klimavision. Når vi flytter os selv og viser omverdenen, vi rykker, hjælper det os i det politiske arbejde", mener Anne Lawaetz Arhnung.

Hun fortsætter:

"Vi er meget ærlige, når vi taler om vores klimavision og har gjort os umage fagligt. Vi siger ikke, "det her kan vi sagtens". Vi har et ansvar, vi vil gerne, men kender ikke hele vejen, og vi holder fast i 2050 som realistisk for endemålet. Det giver troværdighed".

Om få måneder går forhandlingerne i gang om de klimamål, landbruget skal nå i 2030.

"Her skal vi i fødevareerhvervet gå fra overordnede visioner til mere konkret handling. Landmændene skal have konkrete redskaber at arbejde videre med. Her er det afgørende, vi er offensive og selv definerer vejen frem", erklærer direktøren.

Røde vælgere er med

Det er muligt at dykke endnu mere ned i tallene. Et tredje nedslagspunkt fra befolkningsundersøgelsen er, at det nu kun er otte procent af de røde vælgere, der har en negativ holdning til landbruget.

"Tallene rykker sig i positiv retning blandt kvinder og unge og dermed også blandt de typisk mere røde vælgere. Det er nok, fordi vi har talt om klimaet, som fylder meget for denne gruppe. Og så fordi vi er lykkedes med at lave kommunikation, der rører dem og er effektiv på sociale medier. Men arbejdet fortsætter hele tiden. Vores gode image giver os kapital, vi kan tære på i dårlige tider", forklarer Steffen Hjaltelin.

Følelser fortsætter

Det er Anne Lawaetz Arhnung enig i.

"Det er et langt sejt træk at opbygge tillid, så der er plads til de svære sager. Her vil jeg også understrege værdien af strategiske samarbejder og partnerskaber, når vi har fælles interesser. Partnerskabet med Danmarks Naturfredningsforening om udtagning af lavbundsjorder og ny ammoniakregulering er det klare eksempel".

Derfor fortsætter det lange seje træk, bl.a. ved at imagekampagnen kører videre i 2020.

"Vi har utroligt gode erfaringer med ’noget af det bedste i verden’-kampagnen i 2019. Vi fortsætter ad den vej og lægger trykket på den helt afgørende bæredygtighedsdagsorden. Det er reelt det eneste, du kan kommunikere om i 2020", mener Steffen Hjaltelin.

Følelser bliver fortsat en stor del af den kommende indsats:

"Al erfaring viser, at følelser kommunikerer mest effektivt. Når vi er glade, griner, græder eller føler stolthed, trænger budskabet bedre igennem og sætter sig fast. Fakta skal selvfølgelig være i orden, men følelserne skal stå forrest. Det kommer de også til i næste omgang af imagekampagnen".

Faktaboks

Danskernes holdning:

  1. Meningsmåling: L&F spørger løbende danskerne om deres holdning til landbruget og fødevareklyngen.
  2. Gode takter: Den seneste rundspørge viser, at der aldrig har været færre, der er direkte negative over for landbruget. 
  3. Bureau: Steffen Hjaltelin fra bureauet Hjaltelin Stahl er manden bag de seneste imagekampagner for L&F. Han har været ansvarlig for Venstres valgkampagner fra 2005 til 2019. Hjaltelin Stahl er i reklamebureauernes imageanalyse kåret som ’Danmarks bedste reklamebureau’ i de seneste fem år i træk.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle