Mange tager stadig for let på dæktrykket

Dæktrykovervågning kan spare en for ærgrelser og skåne jorden. Men køb ikke for billigt, lød det på Euromasters temadag.

Dækkets tryk er den enkeltfaktor, der har størst indflydelse på et dæks performance, levetid og komfort, for ikke at tale om den store indflydelse dækkets tryk har på jorden, herunder jordpakning og strukturskader. Og der er rigtig god økonomi i at passe på sin jord, spare brændstof og samtidig passe på sine dæk.

Det var nogle af de faktorer, der blev gentaget, da Euromaster holdt en temadag i Ejby for bl.a. maskinkonsulenter om lufttryk i landbruget. Blandt deltagerne var der bred enighed om, at der stadig bliver sløset rigtig meget med dæktrykket, og at der stadig ligger en stor opgave i at få landmændene til at interessere sig mere for det.

»Det er jo ikke marken, der skal give sig - det skal dækket,« sagde Jens Holland Flarup fra Flarup Maskiner og sammenfattede dermed, hvad det handlede om.

Euromaster, som er et datterselskab af Michelin, holdt temadagen sammen med LoadMaster, Michelin og Flarup Maskiner.

LoadMaster i Viborg kan tilbyde flere TPMS-systemer - Tyre Pressure Monitoring Systems - lige fra de helt enkle til de mere udvidede versioner. Den enkleste og billigste overvågningsmulighed - 145 kr. pr. styk - er en ventilhætte, som har en LED-pære der blinker, hvis trykket falder seks-otte psi. I et andet system kan traktorføreren få en advarsel om faldende dæktryk inde i kabinen, og endelig findes den udvidede version, hvor trykket på traktor og eventuel gyllevogn kan aflæses i kabinen.

Måske lovkrav

»Alt i alt er der tale om små investeringer i forhold til, hvad bare en enkelt sivepunktering kan koste. Generelt skal man passe på de helt billige lavpris-systemer,« siger LoadMasters direktør, Søren Hannibal, der spår, at trykovervågningssystemer bliver lovkrav - også inden for landbruget.

Flarup Maskiner i Assens importerer tyske PTG-systemer til lufttryksregulering i mange udførelser til bl.a. traktorer, selvkørende sprøjter, finsnittere og gyllevogne.

»Men uanset systemet handler det stadig om at få landmændene til at forstå, at de skal være opmærksomme på trykket. For er man det, sparer man på brændstoffet, skåner jorden og giver dækket længere levetid,« siger Jens Holland Flarup, mens maskinkonsulent Christian Rabølle, Gefion, supplerer:

»Det handler om erkendelsen. Landmænd og maskinstationer interesserer sig ikke nok for det,« siger han.

Faktaboks

Fokus på dæktrykket

  • For højt dæktryk skader jorden.
  • Det rigtige tryk skåner jorden og sparer brændstof.
  • Dækket holder væsentligt længere ved korrekt dæktryk.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle