Af Karina Mikkelsen, svinerådgiver, SvineRådgivningen
Jeg har 21 års praktisk erfaring med sohold og begyndte som rådgiver for ca. et år siden hos SvineRådgivningen. Min primære arbejdsopgave er farestaldsrådgiver.
Rådgivning er mange ting – men hvad er det landmanden ønsker, både ejere og medarbejdere?
Det er der nogle konkrete bud på nedenfor, som er meldt ind fra mine kunder.
Klar, positiv og optimistisk
Kristian Ahle, Skjern:
"Min rådgiver skal møde min(e) medarbejder(e) i øjenhøjde og kommunikere klart, positivt og gerne optimistisk.
Mange rutiner skal gentages flere gange, så medarbejderen ”køber” opskriften og forhåbentlig oplever succes, både på kort og lang sigt. Det med at få succes er utrolig vigtig, da motivationen starter her.
Jeg mener også, det er vigtigt, at man ved hvert besøg får nogle overskuelige punkter at arbejde med. Ikke 20, men ca. fem-seks stykker.”
Peg på det unødvendige arbejde
Christian, Vamdrupgård:
”Den gode rådgiver skal være god til at lytte, og lade være at komme med 100 nye tiltag på første besøg. Find noget unødvendigt arbejde, så man får tid til de nye tiltag.
Husk at fortælle de ting, der ser godt ud, så det ikke kun bliver negativt. Kom med alternative løsninger. Og tag kage med.”
God sparring som kan flytte min bedrift
Jeppe Haubjerg, Ringkøbing:
”Den gode rådgiver er personen, som kan formidle teorien til praksis. Rådgiveren er i stand til at motivere ejer såvel som ansatte, og er i stand til at se de problemer, som landmanden måske har stirret sig blind på.
Rådgiveren er i stand til at belyse et givent problem og har efterfølgende løsningen dertil.
Jeg forventer at få en god sparring, som kan flytte min bedrift, mine ansatte eller mig selv. Vi kan få rådgivning til alle afsnit, eller arbejdsområder i stalden, og har jeg bestilt rådgivning til et givent problem, forventer jeg også at rådgiveren hjælper med at finde løsningen hertil.
Skal det være en ekspert på de pågældende staldafsnit eller en all round-rådgiver? Vi har brug for begge slags rådgivere. Det er vigtigt at der er specialiserede rådgivere, fx i foder, reproduktion, faringer osv.
Men det er også vigtigt, at vi har all-round-rådgivere, som er i stand til at se helheden i bedriften, og for at få det hele til at spille sammen”
Min egen erfaring som rådgiver
"For at blive en god rådgiver, må man forvente at være ”100 procent” på opgaven, men forventer så også at der bliver ydet og givet ”100 procent” på de tiltag, vi sammen sætter i gang i besætningen.
Så får alle succes – er min erfaring
Man skal også være god til at afslutte besøget, og der må ikke være tvivl om, hvilke tiltag, der er sat i gang og hvad der skal gennemføres hurtigst muligt og opfølges ved næste besøg.
Som standard kontaktes landmanden telefonisk ca. 10 dage efter besøget for at følge op på eventuelle spørgsmål og også for at høre nyt fra stalden.
Ingen tvivl om, at rådgivningsforløb er nr. 1, både for ejere, medarbejdere og rådgiver.
Relaterede artikler
Kommentarer