Troede, Rise-tjek kunne bruges til markedsføring

Vil nu i gang med halmballer, stendynger og måske et minivådområde.

Når man lever af at producere helsekost, må det være helt naturligt at få tjekket bedriftens bæredygtighed. Sådan tænkte Søren Jensen, Nyborggaard, og sagde ja tak til en såkaldt Rise-analyse.

»Jeg tænkte, at jeg kunne bruge det lidt ligesom et svanemærke. Men det går jeg lidt fra igen. Forbrugerne forventer simpelthen, at vi er bæredygtige, så jeg vil mere bruge resultatet til mig selv«, siger Søren Jensen.

Rise-analysen ser meget bredt på bæredygtighed. I stedet for at bruge det som et ’mærke’ vil Søren Jensen gå ind i nogle af punkterne, arbejde med dem og fortælle om det på de sociale medier.

»I første omgang vil jeg se, hvad jeg kan gøre ved biodiversiteten«, siger han.

Hans score er ikke i top på biodiversitet, fordi der er for få forskellige afgrøder og for få udyrkede arealer.

»Vi vil arbejde for at skabe levesteder til insekter med stendynger og efterladte halmballer i læhegnene«, siger han.

Nyborggaard har heller ikke søer og vandhuller, og det overvejer han nu at etablere et sted, måske i engen.

»Hvis der kom nogen lige nu og spurgte, om jeg ville etablere et minivådområde, ville jeg da være meget interesseret«, siger han.

Et andet punkt i Rise-analysen, Søren Jensen synes, han kan gøre noget ved, er kørsel med gyllevogn på våd jord.

»Det prøver vi at se på. Man prøver at komme tidligt ud, men det må ikke ske, før jorden er tjenlig. Desværre kender jeg ikke nogen maskinstation, der kører med små gyllevogne. Vi må nok udskyde spredningen af husdyrgødning lidt«, siger han.

Faktaboks

Nyborggaard:

  • Søren Skjølstrup Jensen, 37 år 
  • 115 hektar med hør, hamp, raps og korn
  • Producerer selv olier og proteinpulver 
  • Sælger til Helsam en gros og i egen webshop og gårdbutik
  • Markedsfører via sociale medier

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle