Undgå millionstore bøder - forstå ny lov på tre minutter

Den 25. maj træder den nye persondataforordningen i kraft, hvor man som virksomhed skal behandle persondata fortroligt. Hvis reglerne overtrædes, kan det resultere i bøder på op til fire procent af virksomhedens årlige omsætning.

Efter den 25. maj i år bliver virkeligheden en helt anden som virksomhedsejer - i hvert fald når du behandler oplysninger om medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere.

En ny persondatalov, som skal beskytte mod misbrug og unødvendig registrering af persondata, træder nemlig i kraft på dagen. Og hvis man ikke har styr på de nye regler, så kan det blive en voldsomt dyr fornøjelse.

Samtidig med at reglerne er blevet skærpet, er også bødestørrelserne forhøjet væsentligt, og fejl i brugen af data kan ende ud med bødeforlæg på op til fire procent af virksomhedens omsætning.

"Alle danske landmænd behandler dagligt personoplysninger om medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Persondataforordningen, som træder i kraft den 25. maj 2018, indeholder mange krav og retningslinjer for, hvordan disse persondata skal behandles korrekt", siger Jacob Langvad Nielsen, advokat hos Seges.

"Det er umuligt at overholde forordningen, hvis man ikke har et overblik over reglerne samt de personoplysninger, man behandler".

Sådan undgår du bøden

For at komme fejl til livs har Seges lavet en folder, som sætter skarpt på fem områder, hvor du skal være opmærksom i forhold til at bruge og håndtere persondata i det daglige. 

I folderen her kan du hurtigt blive klogere på, hvad de enkelte trin indeholder, og hvad du skal gøre på de forskellige områder.

Især trin fire i folderen kan være lidt svær. Trinnet i folderen beskriver nemlig, at du skal have lavet både en intern og en ekstern persondatapolitik, som du kan bruge til medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere.

Som en hjælp finder du her to skabeloner, som du kan anvende, når du skal beskrive din virksomheds persondatapolitik. Dem finder du her.

Skabelon til intern persondatapolitik, som kan anvendes på medarbejdere.

Skabelon til ekstern persondatapolitik, som kan anvendes på kunder og samarbejdspartnere.

 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle