Økologi er høj dyrevelfærd, men danskerne ved det ikke

Selvom alle øko-dyr kommer ud i det fri og har mere plads både ude og inde, er det kun en tredjedel af danskerne, der forbinder bedre dyrevelfærd med økologi. Det vil Økologisk Landsforening nu gøre noget ved.

Smågrise på marken. Køer på græs i sommerhalvåret. Høns og kyllinger med god plads ude og inde.

Det er nogle af kendetegnene ved det økologiske landbrug.

Mere end tre ud af fire danskere går i nogen, høj eller meget høj grad op i bedre dyrevelfærd, og de forbinder det især med, at dyrene har god plads og kommer udenfor.

Men det er imidlertid kun en tredjedel af danskerne, der forbinder bedre dyrevelfærd med økologi. Det viser en undersøgelse lavet af YouGov for Fødevareministeriet.

Det skriver Økologisk Landsforening i en meddelelse.

"Undersøgelsen viser, at der er et potentiale for at sælge meget mere økologisk kød og flere øko-æg og mejeriprodukter. For det tyder på, at der er en overraskende stor del af de danskere, der går op i, at dyrene har gode forhold, som ikke er klar over, at økologi og dyrevelfærd hænger uløseligt sammen", siger formand for Økologisk Landsforening, Per Kølster.

"Alle økologiske dyr har god plads og kommer ud under åben himmel - netop det, der er vigtigst for forbrugerne".

Mange mærker at navigere i

Derfor sætter Økologisk Landsforening i de kommende uger ekstra fokus på dyrevelfærden i økologisk landbrug gennem kampagnen Ren Madglæde og under overskriften ’En himmel til forskel’.

"I dag er der rigtigt mange dyrevelfærdskoncepter, man skal navigere rundt i ude i dagligvarebutikkerne. Så jeg kan godt forstå, hvis nogle danskere er forvirrede", siger Per Kølster.

"Den økologiske produktion rummer mange fordele på én gang. Men [det] kan være svært at gennemskue, hvad ordet ’økologi’ dækker over i forhold til dyrevelfærd, hvorimod f.eks. frilandsgris og æg fra fritgående høns er mere selvforklarende. Derfor har vi en opgave i at øge danskernes bevidsthed om, at Ø-mærket garanterer meget høj dyrevelfærd, siger Per Kølster.

I de kommende uger vil danskerne møde ’Ren Madglæde’-kampagnen på plakater i bybilledet og på de sociale medier.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle