Arla satser stort på økologieventyr i Mellemøsten

En stigende appetit efter naturlige mælkeprodukter uden tilsætningsstoffer sætter nu for alvor skub i eksporten til Mellemøsten. Produkterne sælges under Arla-mærket og langt størstedelen vil være økologiske.

Det er ikke kun i Danmark, at økologi for alvor vinder indpas blandt forbrugerne.
Det er også tilfældet i Mellemøsten, hvor både forbrugere og regeringer i Golf-landene i stigende grad griber efter økologiske og naturlige produkter, når de handler mælk.

Det har nu fået Arla til at udvide nu spillepladen i Mellemøsten ved at skyde gang i en stor eksport af langtidsholdbar økologisk mælk til de mellemøstlige supermarkeder.

»Vi ser en kæmpe mulighed med den historie, vi i Arla kommer med, hvor vi er verdens største producent af økomælk, vi er andelsejede, og vi har fuldstændig kontrol med hele værdikæden fra græs til bord - det passer perfekt ind i det, forbrugerne i Mellemøsten vil have,« siger Rasmus Malmbak Kjeldsen, regionschef for Mellemøsten og Nordafrika i Arla.

 

Arla ikke kendt som Arla

Og hovedhistorien for Arla bliver eksporten af den økologiske mælk, men mejeriet regner med at stå på fire til fem forskellige ben i området, hvor der også løbende vil blive lanceret en række ikke-økologiske produkter, herunder mælkedrikkene Arla Protein, mælkeprodukter til børn og formentlig en type skyr.

Mellemøsten er Arlas største strategiske vækstmarked udenfor Europa og lanceringen af økologisk mælk er del af andelsselskabets strategi om at blive den største økologiske mejeriproducent i Mellemøsten og Nord-afrika i 2020.

Indtil nu har Arla i de mellemøstlige egne været et synonym med mærkevarerne Lurpak, Castello og især Puck, som er blevet en foretrukken dagligvare i mange hjem. Men med den økologiske mælks indpas, er ambitionerne i den grad skruet op for Arla, der nu for alvor vil blive kendt under sit eget navn.

For hvor der i første omgang skibes langtidsholdbar økologisk mælk til De Forenede Arabiske Emirater med Dubai som det mest velkendte emirat, så er planen fra januar nemlig at udvide til bl.a. Saudi Arabien, Qatar, Kuwait, Oman og Bahrain. Og med så mange nye markeder, er målet også en årlig omsætning på knap 100 mio. euro (745 mio. kr.) ved udgangen af 2022.

»Så er vi dækket ind i golflandene, og det er et af de områder, vi gerne vil satse på. Og vi ser helt naturligt satsningen med økologisk mælk som et potentielt nyt vækstben i Mellemøsten, så der er ingen tvivl om, at det er stort for os,« siger Rasmus Malmbak Kjeldsen.

 

Fra Esbjerg til Tyskland

Den langtidsholdbare, økologiske mælk produceres her i Danmark og kommer på kartoner på Arlas mejeri i Esbjerg, hvorefter det så sejles til Mellemøsten.

Det er svært at vide præcist, hvor meget mælk der skal bruges til det mellemøstlige eventyr, men Rasmus Malmbak Kjeldsen anslår, at det vil være omkring 40.000 tons produkter årligt, svarende til mellem 80-100 mio. liter mælk afhængig af, hvilke varer der storhitter.

Derfor vil det også ligge i kortene, at en del af produktionen på sigt vil glide ud af hænderne på esbjergenserne og ende på et af Arlas større tyske mejerier.

Har I den mælk til rådighed, eller skal der skrues op for produktionen for at kunne følge med efterspørgslen?

»Det er klart, at det afhænger af, om den økologiske salgsudvikling på vores kernemarkeder og i Europa fortsætter som hidtil. Men vi har jo en generel forventning om, at den indvejde mælkemængde stiger i Arla hvert år, og derfor er forventningen lige nu, at vi har nok økologisk mælk til rådighed,« siger Rasmus Malmbak Kjeldsen.

 

Malk en plasticko

Lanceringen af Arlas mellemøstlige satsning markeres af en interaktiv popup-gård i Dubai, hvor skoleklasser, forretningsforbindelser, journalister og besøgende i det taget kan komme forbi og se film om økologisk mælkeproduktion og sågar malke en plasticko med et gummiyver.

Men en del af befolkningen i De Arabiske Emirater aner ikke, hvad det vil sige, at en mælkeproduktion er økologisk, og derfor er popup-gården, der er indrettet i et stort telt med en kopi af en malkestald, også gjort komplet med to danske andelshavere med.

En af dem er mælkeproducent Torben Sønderby, der til daglig har 220 økologiske køer hos Grønbjerg 20 kilometer syd for Holstebro, og som skal være i Dubai i en lille uges tid for at fortælle om mælkeproduktionen og Arlas historie.

»Man kan mærke, at de virkelig er glade for, at de ser en ægte bondemand af kød og blod, som kan fortælle og vise dem, hvordan en økologisk produktion er skruet sammen. Grønt græs er jo ikke noget de kender til, for her er der jo bare ren og skær ørken,« siger han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle