7-Eleven: Sandwich får ekstra pust dyrevelfærd

7-Eleven lancerer en ny dyrevelfærds-trekantssandwich med æg og skinke fra Friland.

Det er et samarbejde mellem 7-Eleven og restaurant-koncernen Cofoco, der er mundet ud i en dyrevelfærdssandwich, hvor kødet er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse. Og det er første gang, at et forarbejdet produkt får mærkningen Anbefalet af Dyrenes beskyttelse. Det skriver foodculture.dk.

”Mærkningen har typisk været på ferske varer, og vi er enormt glade for, at det breder sig ud til pølser og pålæg, så der kommer et større sortiment til folk, der gerne vil vælge dyrevelfærd,” siger Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse til foodculture.dk.

Cofocos skinke-æg sandwich er ikke 7-Elevens første forsøg på at lave anderledes to go-fødevarer. Tidligere har butikken introduceret et pølsehorn med pølse fra Hanegal og en række økologiske produkter, som kager, boller og grød. Og det er der afsætning i, fortæller indkøbschef i 7-Eleven Morten Vedel:

”Vores satsning på økologi, dyrevelfærd og sundere alternativer er blevet rigtig godt modtaget af kunderne. Vi oplever, at kunderne i stigende grad efterspørger varer, hvor smag, friskhed og kvalitet er i højsædet,” siger han til foodculture.dk.

Positiv inflydelse på dyrene

Og det er en udvikling, der har positiv indflydelse på husdyrene, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse.

”Jo flere, der vælger produkter med høj dyrevelfærd, jo bedre forhold får dyrene ude i landbruget,” siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.

Selvom der er afsætning i produkter, der er kendetegnet ved blandt andet dyrevelfærd, er det ikke hvem som helst, der kommer til at hive frilands-sandwich ned af hylderne, spår Marianne Gregersen, forbrugerøkonom hos Landbrug & Fødevarer:

”Det er en forholdsvis lille andel af danskerne, men til gengæld er det en meget involveret og ressourcestærk forbrugergruppe, som er interessant for mange detailvirksomheder at få fat i.”

Produkter som frilandssandwichen henvender sig ifølge Marianne Gregersen til den forbrugergruppe, som hun kalder ”idealisten”.

”De har en stor interesse for madlavning og er villige til at betale mere for fødevarer,” siger hun.

Emneord

dyrevelfærd

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle