Arla satser endnu mere på plantebaserede produkter

Ny satsning på plantemarkedet: Arla udvider plantebaseret portefølje.

Vækstpotentialet for plantebaserede produkter er stort, vurderer Jakob Bernhard Knudsen, direktør for Arla Jörd International. Derfor udvider Arla nu brandet med nye produkter og en udrulning af Arla Jörd på to nye markeder.

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

Arla ser store muligheder i områder som syrnede havreprodukter med mysli, kaffe med havredrik og havregryn med havredrik på. Det er plantebaserede produkter, som en del danskere er faldet for. Hver femte dansker spiser eller drikker plantebaserede produkter mindst én gang om ugen. Det viser en befolkningsundersøgelse udarbejdet for Arla. 

Satsningen tæller seks produkter i Danmark, der som noget nyt er beriget med vitaminer og fibre. Og en udrulning af Arla Jörd i to nye markeder, Sverige og Holland.

Ifølge direktør Jakob Bernhard Knudsen,  Arla Jörd International, er plantemarkedet en vigtig prioritering for Arla Foods.

- Det er helt afgørende, at vi er til stede i et marked, der rummer et stort vækstpotentiale, og som samtidig imødekommer forbrugernes efterspørgsel på flere muligheder til hverdagens måltider, siger Jakob Bernhard Knudsen:

- Vi ved, at forbrugerne er glade for at kunne veksle mellem mejeriprodukter og plantebaserede produkter. Så vi skal selvfølgelig kunne tilbyde dem begge dele ud fra den viden og erfaring, vi har med fødevareproduktion.

Vitaminer og fibre

Berigelsen af de nye produkter med fibre og D- og B-vitamin.skyldes blandt andet, at danskerne vægter sundhed og smag højest, når de tyr til de plantebaserede produkter. Det viser Arla Jörds undersøgelser.

- Sundhed fylder i stigende grad i forbrugernes bevidsthed, og et af vores vigtigste mål i Arla er at hjælpe folk med at spise godt. Derfor har næring haft et helt særligt fokus i det innovationsarbejde, Arla Jörds nye produkter er baseret på. Og så har smag som altid været en nøgleingrediens i produktudviklingen, siger Jakob Bernhard Knudsen. 

Den nye produktlinje, som kommer på hylderne i Danmark fra denne uge, består af en relancering af fire velkendte produkter, der fremover vil være beriget med vitaminer og fibre samt to helt nye produkter; Et naturel syrnet havreprodukt og en Barista-variant.
 

/ubi



 

Faktaboks

1 ud af 5 (19 procent) af danskerne svarer, at de benytter plantebaserede alternativer til mejeriprodukter minimum én gang om ugen

20 procent af de danskere, der indimellem benytter plantebaserede produkter, svarer, at smagen er den primære årsag til, at de sommetider vælger det. Lige så mange danskere (20 pct.) svarer, at den primære årsag er de sundhedsmæssige aspekterOm befolkningsundersøgelsenAnalysen baserer sig på 1000 webinterviews af 18-75-årige danskere indsamlet via Nordstats panel i perioden 21. maj - 25. august 2023. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle