Arla skruer op for britiske aktiviteter

Mejerikoncernen arbejder på at hverve flere britiske andelshavere og øge markedsandele i det lokale marked. Samtidig ser man på at eksportere mælk ind i EU.

Arla satser nu målrettet på at sætte yderligere skub på sine aktiviteter i Storbritannien.

Arla anser sin britiske forretning som vækstmotoren i koncernens overordnede nuværende femårsstrategi, Future26. Ambitionen er at øge omsætningen af mejeriprodukter under en række Arla-brands i det britiske marked mere end 50 procent de næste fem år. 

Det skyldes et behov for at øge indtjeningen for de britiske andelshavere.

-I en række år har vi antydet, at det er uholdbart med den manglende profit på vores drikkemælk under eget brand. Den leverer tæt på ingen rentabilitet for producenterne og er i en kategori i den britiske mejerisektor, hvor markedet ikke leverer værdi for landmændene, siger Ash Amirahmadi, administrerede direktør i Arla Foods UK, i en pressemeddelelse.

Han uddyber, at producenterne oveni er udfordret af højere produktionsomkostninger og vedvarende inflation.

Mere mælk og øget eksport

Samtidig vil Arla aktivt gå efter at hverve flere britiske producenter.

Mens det forventes, at efterspørgslen på mejeriprodukter vil vokse 2 procent årligt de næste fem, ser mælkeproduktionen ikke nødvendigvis ud til at imødekomme den efterspørgsel.

-Vi vil byde nye medlemmer velkommen og støtte de eksisterende i at hjælpe os med at øge mængden af mælk, mens de øger deres produktion på en bæredygtig måde. Det skal ske for at imødekomme fremtidens efterspørgsel og fastholde omkostningseffektivitet i vores forsyningskæde, siger Ash Amirahmadi.

Ambitionen om at hverve flere britiske andelshavere ligger i forlængelse af udmeldingerne fra Arlas årsregnskab og koncernens strategi, hvor ambitionen er øge mængden af mælk ned knap 1 procent om året. Den målsætning kan nås via en kombination af mere mælk fra andelshaverne, flere andelshavere og kontraktmælk.

På den lange bane undersøger koncernen mulighederne for at eksportere britisk mælk ind i EU. Den mælk skal forarbejdes på Arlas faciliteter i EU.

-Vi har andelshavere og produktionsfaciliteter spredt ud over Europa. Det giver os mulighed for at udnytte vores størrelse til at skabe mest værdi af mælken produceret på vores gårde, siger Peter Giørtz-Carlsen, vicepræsident for Arla Foods Europe, i meddelelsen.

Derudover holder Arla øje med eksportmuligheder i vækstøkonomier og markeder i Sydøstasien, Mellemøsten og Nordafrika, hvor behovet for mejeriprodukter er stigende.
 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle