»Vi skal have fokus på, at der er et problem«

Færre overkørsler og brug af brede lavtryksdæk kan hjælpe med at forebygge skader.

Han er en af Danmarks største kapaciteter, når det gælder forskning inden for pakningsskader i jorden. Og Per Schjønning lægger ikke fingrene imellem, at der er et problem med de tunge maskiner.

»Jeg har nævnt det i 10-15 år. Og de nye resultater fra Terranimo understøtter det blot. Vi er nødt til at have fokus på, at der er en øget risiko for pakningsskader i jorden,« påpeger Per Schjønning.

Derfor er der al mulig grund til at arbejde med løsninger, som reducerer risikoen. Det kan være lettere maskiner, eller som nye studier viser - færre overkørsler i marken.

»Der er udført forsøg ved Aarslev med en selvkørende gyllenedfælder kontra en tre-akslet gyllevogn og traktor.«

»De viser, at én hjuloverkørsel med 7-12 ton hjullast og 1,5-2,5 bars dæktryk gav mindre penetreringsmodstand i ned til 35 centimeters dybde i forhold til gyllevognen og traktor med fem efterløbende hjul med hver en hjullast på seks-otte ton og tre bars tryk,« uddyber Schjønning og fortsætter:

»Jeg mener ikke, man skal køre med 12 ton hjullast, men i og med den selvkørende gyllenedfælder var udstyret med brede lavtryksdæk, så åbner det døren for, at man måske vil kunne øge hjullasten til seks-syv ton i stedet for de nuværende fem ton - hvis man kører med disse brede lavtryksdæk.

Forsøgene viser også, at pakning af jorden gør den mere modtagelig over for yderligere pakning ved en efterfølgende overkørsel. Derfor er en løsning på jordpakningen at få flere redskaber, som kan køre i dogwalk - og derved kun ét spor i marken.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle