Økologi er en god forretning

Anbefalingerne fra Natur- og Landbrugskommissionens og Erhvervsministeriets Vækstteam fremhæver økologiens vækstpotentiale både på hjemme- og eksportmarkedet, økologernes innovations- og iværksætterkraft samt økologiens positive virkninger for biodiversitet, vandmiljø, drikkevand og dyrevelfærd. Mere økologi er med andre ord en god forretning både for den enkelte landmand og for samfundet som helhed.

Hvordan får vi så mere økologi? Det gør vi bl.a. ved at styrke markedet. Derfor glæder det mig, at begge rapporter anbefaler netop det. Det glæder mig også, at begge rapporter anerkender og nævner Økologisk Landsforenings mangeårige afsætningsarbejde og navnlig rådgivning til producenter og mindre virksomheder som meget effektiv og anbefaler en udbredelse af modellen og erfaringerne – også til konventionelle.

Den hidtidige markedsindsats har ført til, at Danmark har verdens højeste økoandel af fødevaremarkedet. Det, økologerne gør og har gjort, virker. Nu skal vi bare gøre det endnu mere og samtidig opdyrke nye veje til øget afsætning.

En central værdi i økologien er, at landmanden er i øjenhøjde med forbrugeren. Kunden vil gerne møde bonden.

Bonde møder kunde som grundprincip er en vej til øget afsætning og deraf følgende omlægning, så endnu flere danske landmænd kan få glæde af at producere økologisk .

I Økologisk Landsforening har vi oprettet "Økobasen - hvor bonde møder kunde". En database på okologi.dk, hvor økologer kan tilmelde de produkter og varer, man kan levere hvor og hvornår. Sidst i maj indleder vi en række arrangementer i SuperBrugser landet over, hvor lokale landmænd møder butikscheferne i området med henblik på aftaler om leverance af lokale øko-varer.

Bonde møder kunde som grundprincip er en vej til øget afsætning og deraf følgende omlægning, så endnu flere danske landmænd kan få glæde af at producere økologisk. De to anbefalings-rapporter til regeringen giver en god platform for de kommende politiske forhandlinger.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle