Økologibranchen skal have endnu mere fokus på afsætning

Der er brug for, at afsætningsselskaber og landmænd sammen sikrer stabile afsætningskanaler for de økologiske varer. Væksten i markedet skal udmønte sig i tryghed hos producenterne, mener økologiformand Hans Erik Jørgensen.

Efterspørgslen efter økologiske fødevarer buldrer afsted med tocifrede vækstrater år efter år.

Den danske økologiske produktion er på den led en ren succeshistorie. Trods det slås mange landmænd lige nu med meget lave afregningspriser på eksempelvis korn, gris og fjerkræ. Udbuddet stiger nemlig kraftigt i både ind- og udland.

Den udvikling udfordrer. Landmændene skal kunne regne med, at når der er stor efterspørgsel på en vare, så kan de også sælge den til en fornuftig pris. Det mener Hans Erik Jørgensen, formand for økologisektionen i Landbrug & Fødevarer. Han vil have langt større fokus på, at markedet for økologiske fødevarer skal være gennemskueligt, så landmændene kan få glæde af det økologiske boom.

"Det er ikke ukendt i økologiens historie, at efterspørgsel og priser ikke altid har fulgtes ad. Det er bare ikke en holdbar situation, for det skaber utrolig meget usikkerhed både hos nuværende og potentielle økologer. Mange landmænd har lagt om til økologi med en stor vilje til produktionsformen og en tro på, at de vil kunne realisere nogle fornuftige priser i et marked med stor vækst. De står lige nu med nogle bristede forventninger, og nogle tænker, at de er gået ind i økologien på forkerte forudsætninger. Det er jo dybt paradoksalt, at man skal slås med lave priser og måske være presset økonomisk, samtidig med at efterspørgslen efter økologi stiger voldsomt", siger Hans Erik Jørgensen.

Afsætningsselskaber skal stramme op

Han mener, at der generelt er behov for en bedre struktur og et bredere samarbejde omkring afsætningen. Her kan både afsætningsselskaber, rådgivere og landmænd gøre det bedre.

"Jeg synes, at alle parter har brug for at arbejde mere strategisk. Vi oplever nogle afsætningsselskaber, som er meget aktive med at efterlyse økologiske producenter, men som når det kommer til stykket ikke altid kan levere de betingelser, som de stiller deres leverandører i udsigt. Det handler om meget lavere priser end forventet, men også om eksempelvis producenter, som bliver sagt op. Det er selvfølgelig meget uheldigt, hvis man har investeret i produktionsapparat tilpasset en økologisk produktion", siger Hans Erik Jørgensen, som fortsætter:

"En del af løsningen er for mig at se, at afsætningsselskaberne strammer op. Der er brug for en strategisk tilgang, hvor man ikke, som vi desværre har set nogle steder, gør sig meget sårbar ved at satse store dele af butikken på en enkelt stor kunde. Der er også behov for en større vilje til at afprøve produkter og handle på nye forbrugertrends, så vi kan høste udbyttet af den medvind, som økologien har hos forbrugerne".

Det er dog ikke bare salgsselskaberne, der skal være dygtigere. De økologiske landmænd skal være mere skarpe på at tænke strategisk og langsigtet, når det handler om at afsætte deres produkter.

"Vi må også gribe i egen barm, for tit har vi ikke opmærksomhed nok på den del af forretningen. Der skal vi være dygtigere, både hver for sig og sammen. Afsætningen er traditionelt noget, som er kommet af sig selv, men sådan ser den økologiske verden jo ikke ud. Vi er nødt til at tilpasse os og være mere aktive i forhold til at få udbytte af økologiens store folkelige succes. Fokus på afsætning er en del af det at være en dygtig økologisk producent i 2019. Vi skal ikke bare vælge afgrøder, der passer godt i markplanen – vi skal også vide, hvordan vi kan sælge lige netop den afgrøde til den rigtige pris. Den øvelse skal vi blive endnu bedre til at lave sammen med vores økologikonsulenter", siger økologiformanden.

Han peger videre på, at stabile afsætningsmuligheder er vigtigt for at fastholde og udbygge tilliden fra bankerne til økologien.

"Jeg oplever stor interesse og velvilje fra bankerne i forhold til vores produktionsform. Kan vi endnu tydeligere demonstrere for dem, at vi ikke bare har medvind fra forbrugerne, men også har stærke distributionskanaler, så vil det i højere grad styrke mulighederne for at få gode forhold".

Faktaboks

Afsætningsindsats

  1. I marken: SEGES’ og DLBR’s økologikonsulenter rådgiver landmænd i at vælge afgrøder med maksimal indtjening. 
  2. I messehallerne: På afsætningsfronten er L&F initiativtager til og medarrangør af utallige eksportfremstød og messedeltagelser. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle