Innovation, huller i markedet og strategisk planlægning er nøgler til øko-succes

Mette Jasper Gammicchia er som leder af L&F’s afdeling for Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling en af dem, der hjælper afsætningen af økologiske produkter på vej.

Hun peger særligt på to faktorer, som er væsentlige for, at et økologisk produkt får succes.

»At produktet indeholder et element af innovation er vigtigt, når det handler om økologiske fødevarer. Det betyder selvfølgelig, at der både hos producenter og forædlere skal være et ekstra fokus på at gå nye veje og hele tiden tænke i udvikling,« siger Mette Jasper Gammicchia og fortsætter:

»Samtidigt ved vi, at økologiske forbrugere i høj grad efterspørger varer fra deres eget land eller region, når man altså ser bort fra Kina, hvor tendensen er lige omvendt. Derfor er det typisk vigtigt, at man har et produkt eller en variant, som fylder et hul i markedet, hvis man vil begå sig på et eksportmarked.«

Grund til optimisme

Generelt er der grund til optimisme for dansk økologi, vurderer Mette Jasper Gammicchia.

»Jeg ser lige nu gode muligheder i den tyske foodservice sektor, hvor efterspørgslen er stigende. Det kinesiske marked er også i fortsat vækst. Dansk økologi står bestemt godt rustet til at kunne udvikle sig meget i de kommende år,« siger Mette Jasper Gammicchia.

I SEGES Økologi Innovation peger specialkonsulent med speciale i planteproduktion Lars Egelund Olsen på, at øko-landmændene ved at tænke strategisk på afsætningsmulighederne for deres produkter selv kan gøre en stor positiv forskel.

»Budskabet er, at der er noget at hente til bundlinjen ved at være opmærksom på at følge med i markedstrends, når landmanden planlægger sit sædskifte. Selv om økologien set over en bred kam har masser af succes, kan der sagtens være en overproduktion af nogle afgrøder, som betyder, at prisen ikke er høj nok til at sikre en ordentlig indtjening,« siger Lars Egelund Olsen.

Bælgsædsafgrøder godt valg

Lige nu er der således en markant overproduktion af rug, og det giver god mening at søge i andre afgrøder for at få det bedste økonomiske udbytte.

»Det kan være bælgsædsafgrøder eller græsfrø, som jeg ser som bedre muligheder for at maksimere indtjeningen som markedet ligger. Men der er også andre muligheder, der måske passer bedre til den enkelte. Mit råd er sådan set, at man har en markedsmæssig tilgang til sit sædskifte og ikke gør høstens succes op i kilo, men i de kroner, den bidrager med til bundlinjen,« siger Lars Egelund Olsen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle