Kampagne høster flere elever til grundforløbene

De danske landbrugsskoler oplevede i 2012 stor interesse for grundforløbene. Dyr og natur er kommet tilbage i de unges bevidsthed, mener formand for landbrugsskolerne.

For fjerde år i træk oplever landbrugsskolerne stigning i antallet af elever til grundforløbet. I 2012 startede 1.202 elever på grundforløb sammenlignet med 1.105 sidste år og 990 i 2010.

»Først og fremmest er det et udtryk for, at folketingets målsætning, om at 95 procent af en årgang skal have en ungdomsuddannelse, også kaster lidt af til vores landbrugsskoler,« siger Kaj Højgaard, formand for foreningen Danske Landbrugsskoler. »Derudover har vi masser af praktikpladser at tilbyde i erhvervet, og det skal ikke underkendes som en årsag til, at nogle går den vej,« fortsætter han. »Men når det er sagt, så er det blevet mere populært med natur, miljø og dyr. Om det er Bonderøven (fra tv-programmet af sammen navn på DR1, red.), der har givet den effekt, skal jeg ikke kunne sige, men noget er der sket,« siger han.

Kampagne giver pote

For halvandet år siden lancerede Danske Landbrugsskoler i samarbejde med Landbrug & Fødevarer og Jordbrugets Uddannelsescenter kampagnen for Dyr, Planter og Natur-uddannelserne, som fik fælles grundforløb ved omstruktureringen af landbrugsuddannelserne i 2008. Med en Facebook-side skulle særligt de 13-17-åriges interesse vækkes, og det tyder på at være lykkedes.

»Hele fokuseringen har skabt øget interesse for en ny gruppe elever. Vi har lykkedes med at få skabt opmærksomhed omkring frisk luft, natur, dyr og fødevarer,« siger Flemming Haagen Madsen, sekretariatsleder i Danske Landbrugsskoler.

Kostskoleform populær

Målsætningen var at få 4.000 likes på Facebook, og det mål er nået. Desuden skulle siden fungere som en kanal til forskellige fokuspunkter.

»I stedet for at fokusere på de enkelte uddannelser har vi kørt med forskellige temaer, som tager udgangspunkt i de unges interesser frem for valget af uddannelse. Det kunne fx være et tema om dyr,« siger han. Foruden kampagnen, som tegner til at være en succes, er kostskolemodellen, som mange landbrugsskoler har, meget attraktiv, når de unge skal vælge skole. »Det sociale miljø og fællesskabet på skolerne tiltrækker mange, fordi de kommer direkte hjemmefra,« siger Kaj Højgaard.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle