Kampen om kundernes indkøbsvogne

Thise løfter nu lidt af sløret for aftalen med Coop. Samtidig bliver kampen om de danske hyldepladser stadig hårdere.

Slaget står på øko-mejeriprodukterne, så meget kan der konstateres i den nye, større aftale mellem Thise og Coop.

»Vi starter sidst i januar. Hvilke farver der er på kartonerne, vil jeg helst ikke ind på, for Coop har ikke helt fået informeret ud i deres butikker. Men jeg vil gerne sige, at jeg er helt sikker på, at vi kommer til at producere noget mere,« fortæller en tilfreds mejeribestyrer i Thise, Poul Pedersen.

En del af varerne vil blive solgt under Coops økologioske varemærke, Änglamark, ligesom Thise også har gjort de foregående år. Om dette samarbejde udvides, kan Poul Pedersen ikke fortælle.

Han har de seneste år måttet afsætte en del økologisk mælk på engrosmarkedet til dårligere priser. Aftalen vil betyde, at dette mindskes, men Poul Pedersen forventer, at han fortsat vil have mælk nok fra sine nuværende andelshavere i Thise.

Danske varer under pres

Konkurrencen mellem supermarkedskæderne er intens. Det betyder, at kæderne presser leverandørerne maksimalt for at få lavere priser og bedre vilkår.

Lever man ikke op til kravene, ryger man som Arla ud.

Det sås i denne uge, hvor Netto meldte ud, at man fremover ville hente markant flere dagligvarer fra blandt andet Polen. Efter en kundestorm blødte kæden dog lidt op og meldte, at der fortsat vil være overvægt af danske varer.

»Det er kundernes valg, der afgør, hvad vi har på hylderne,« udtalte Nettos direktør, Claus Juel-Jensen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle