Naturmælk klar igen med aktivist-mælk

I foråret måtte Naturmælk droppe nylanceret »klimamælk« efter få dage i butikkerne. Mejeriet vil nu forsøge igen.

Snart kan forbrugerne igen købe en særlig »klimahandlings-mælk« fra Naturmælk.

Mejeriet forventer i efteråret igen at kunne pakke og sælge den mælk, der i foråret måtte trækkes tilbage efter kritik for at påstå at være klimarigtig.

Mod en merpris på en krone på Løgismose minimælk fra Krogsminde kunne forbrugerne støtte udvikling af flere klimavenlige tiltag på Naturmælks økologiske gårde.

»Vi har store forventninger til, at mælken kan relanceres her i efteråret. Vi vil lave en fornuftig relancering, så også kritikerne forstår værdien af det, vi vil gøre«, fortæller mejerichef Leif Friis Jørgensen fra Naturmælk.

»Vi mødte jo nogle forbrugere, der havde forståelse for den tankegang, der lå bag produktet«, forklarer han og peger på, at mælken i den korte tid, den var i handlen, blev udsolgt mange dage.

Kritikerne påpegede, at »CO2-neutralt landbrug« og udtrykket »klimamælk« var falsk markedsføring, og mælken blev trukket tilbage. Kritikken indarbejdes nu i den nye mælk.

»Vi ved endnu ikke, hvad den skal hedde, men det bliver en mælk, hvor man forstår, at hvis man vil give lidt ekstra penge for mælken, vil de blive blive brugt til at sikre en bedre fremtid, både på klima, dyrevelfærd og bæredygtighed«.

Kritik har kostet

Leif Friis Jørgensen er ked af forårets kritik og at tilbagetrækningen endte med at koste mejeriet for investeringerne i kartoner og PR.

»Vi forsøgte at tage et lidt større skridt frem, og det kunne så mistolkes, syntes nogle, der ikke mente, at man kunne kalde en mælk for klimaneutral. Vi har lært, at der er mange følelser og holdninger i spil. Nu må vi se, om vi kan tilfredsstille både den ene og den anden«, siger han.

Hvor det i foråret kun var mælk fra mejeri-formand Jens Kroghs bedrift, der kom på kartonerne, har Naturmælk nu gjort klar til at brede det ud.

»Vi har lavet analyser og certificeringer, så vi kan inddrage andre gårde. I første omgang er det kun den ene, men vi har leverandører på hylderne, der meget let kan komme med«, fortæller Leif Friis Jørgensen.

»Vi skal kunne skalere det op, så flere gør det samme. Vi har en målsætning om, at det skal løfte Naturmælk generelt. Det skal både bidrage til ham, der gør noget ekstra, men også til mejeriet og den samlede bundlinje«.

Faktaboks

CO2-neutral

  • »Klimamælken« skulle sende 1 krone videre til klimatiltag på Naturmælks landmænd for hver liter solgt mælk.
  • Indtil videre en gårdmælk fra Jens Krogs bedrift, men flere landmænd er ved at blive certificeret.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle