Ny rapport: Gyllevogne er mest skånsomme mod vejen

Gyllevognes kontaktfladetryk er mellem 40 og 60 procent mindre end lastbilers, dokumenter ny rapport.

Det passer ikke, når en række virksomheder i asfaltbranchen hævder, at tilladelse til højere akseltryk ved gyllekørsel betyder hurtigere nedbrydning af vejene.

Tværtimod er kontaktfladetrykket fra et gyllevognsdæk typisk kun 40-60 procent af et lastbildæks. Desuden giver de brede lavtryksdæk efter og former sig efter underlaget, når de kører ud over vejkanten, når et gylletræk trækker ud i vejkanten for at lade en modkørende passere.

Så kort kan den rapport sammenfattes, som Landbrugets Færdselsgruppe har fået udarbejdet hos det uafhængige GTS-institut AgroTech.

Det er kontaktfladetrykket målt i tryk i kg pr. kvadratcentimeter kontaktflade, der er nøglebegrebet her, fordi det udtrykker den reelle belastning på vejen. Derfor giver brede dæk med lavt dæktryk som på gyllevogne altid et markant lavere kontaktfladetryk end typisk knap 400 mm brede lastbildæk med op til 9,5 bar dæktryk.

Ubegrundet frygt for regninger

Dermed bør der efter færdselsgruppens opfattelse nu være skabt tilstrækkelig klarhed om, at kommunale dispensationer til forhøjet akseltryk ikke giver øget slid på kommunevejene.

Det har ellers været påstanden fra de asfaltfirmaer, der vedligeholder en del kommuneveje.

En påstand, der har fået ca. en femtedel af Danmarks ’landbrugskommuner’ til at afslå at give dispensation til forhøjet akseltryk på kommunevejene ved gyllekørsel. Simpelt hen af frygt for ekstraregninger fra asfaltfirmaerne.

Venstres trafikordfører i Folketinget, Kristian Pihl Lorentzen, vil med rapporten i hånden satse på at få tilladt højere akseltryk i løbet af det næste års tid.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle