Dansk rugerikæmpe lægger om: Hver tiende kylling bliver langsomtvoksende

DanHatch næsten femdobler produktionen af de langsomt voksende Ranger Gold-kyllinger i Danmark næste år.

Danmarks største og en af Europas tre største producenter af daggamle kyllinger mærker nu efterspørgslen på langsomt voksende kyllinger så markant, at produktionen i Danmark øges fra 0,5 mio. kyllinger sidste år til 2,7 mio. i år og cirka 12 mio. i 2021. Det fortæller koncernchef Kristian Kristensen, DanHatch Group.

"Sidste år var 1,5 procent af vores produktion af daggamle kyllinger af Ranger Gold-afstamningen", siger Kristian Kristensen.

"I år kommer vi op på fem procent af produktionen i Danmark, og for næste år har vi foreløbig allerede besluttet, at knap 10 procent af vores kyllinger skal være af den langsomt voksende race, og det kan godt komme til at stige over de 10 procent eller endnu mere, hvis vi mærker efterspørgslen", siger han.

Markedet bestemmer

Kristian Kristensen pointerer, at skiftet sker, fordi markedet efterspørger de langsommere voksende kyllinger.

"Vores strategi er at producere det, som vores slagtekyllingekunder, fjerkræslagterierne, forbrugerne og detailhandlen efterspørger. Det er det, vi kan, og det er det, vi altid har forsøgt at tilpasse os", siger Kristian Kristensen.

Et blik på DanHatch Groups resultater gennem årene viser, at strategien ikke har været helt tosset.

Sidste år nåede koncernen, der tæller virksomheder i både Danmark, Polen, Finland og Frankrig, en omsætning på knap 1,2 mia. kr. På bundlinjen stod der 70 mio. kr., og forrentningen af egenkapitalen nåede 12,9 procent.

85 procent af Danmark

I år forventer DanHatch Group at producere 625 mio. rugeæg og 470 mio. daggamle kyllinger, og DanHatch producerer aktuelt 85 procent af de daggamle kyllinger, som danske kyllingeproducenter køber og feder op til slagtekyllinger.

Også ude i Europa er DanHatch på vej til at blive en betydelig spiller. Gennem opkøb og samarbejder er DanHatchs markedsandel i Europa kravlet op på 6 procent. Det lyder måske ikke af så meget, men det betyder, at koncernen i dag er blandt Europas tre største producenter af daggamle kyllinger, kun matchet af et tysk og et engelsk rugeriselskab.

Redekasse fra træsløjd

DanHatchs historie trækker tråde helt tilbage til fem brødres eksperimenter med duer og dværghøns på en gård i Vrå i begyndelsen af 1930erne.

Der byggede drengene med efternavnet Mølbjerg deres første primitive hønsehus af jernbanesveller og margarinekasser. Og det var der, den yngste bror Knud startede sit første lille rugeri med en redekasse, han havde lavet i træsløjd på aftenskolen.

Gennem årene voksede Knuds rugeri sig større, og i 1972 rundede produktionen 15 mio. daggamle kyllinger svarende til 23 procent af den danske produktion. Men problemer i produktionen i 1973 og en historisk dårlig økonomi i slagtekyllingeproduktionen i 1974 betød, at Knud Mølbjerg måtte sælge rugeriet til grovvareselskabet KFK.

Efter en periode med både Hedegaard, Aarhusegnens Andel, DLG og Danish Agro som ejere er det nu de to sidstnævnte, der ejer DanHatch med hver sin halvdel.

I dag ligger DanHatchs hovedkontor på nøjagtig den samme ejendom, hvor Mølbjerg-brødrene voksede op, og hvor Knud Mølbjerg startede sit rugeri med redekassen fra træsløjd.

"Vi kan trække en lige linje fra Mølbjerg-brødrenes entusiasme og gå-på-mod på gården i Vendsyssel frem til det moderne DanHatch, vi har i dag. DanHatch er en direkte videreudvikling af det succesfulde rugeri, som Knud Mølbjerg startede og drev", siger Kristian Kristensen.

Faktaboks

Det startede med duer og dværghøns

Historien om milliardkoncernen DanHatch begynder med fem brødres eksperimenter på en gård i Vrå i 30erne.

  • 1930erne: Fem brødre eksperimenterer med dueæg og dværghøns på en gård i Vrå, og de bygger deres første hønsehus hønsehus af jernbanesveller og margarinekasser. Den yngste bror, Knud Mølbjerg, laver en rugemaskine i træsløjd, og i 1939 starter han Knud Mølbjergs Rugeri. 
  • 1973: Aktieselskabet Knud Mølbjergs Rugeri A/S stiftes
  • 1974-75: KFK køber først den ene og derefter den anden halvdel af Knud Mølbjergs Rugeri.
  • 2002: KFK sælger rugeriet til Hedegaard, Aarhusegnens Andel, DLG og Danish Agro.
  • 2003: Sammenlægges med Fællesrugeriet A.m.b.a., Tebbestrup ved Randers, og får navnet DanHatch.
  • 2005: Køber A/S Holmegaards Rugeri i Ragebøl ved Sønderborg.
  • 2009-2012: Etablerer sig i Polen ved køb af rugeriet Hama Plus.
  • 2010: Overtager aktiekapitalen i DPL Invest, som senere får navnet DanPiglet.
  • 2015: Etablerer DanHatch Finland ved køb af 80 procent af HK Scans to rugerier.
  • 2017: Etablerer BD France i samarbejde med det belgiske rugeriselskab Yellow Bird Group, hvor de begge ejer 50 procent.
  • 2018: BD France køber de tre franske rugerier St. Marcellin, Josset og Avi-Loire. 
  • 2020: Øger ejerandelen i DanHatch Finland til 90 procent.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle