Grovvaregiganter går sammen for at indtage Europa

DLG og Lantmännen i nyt, stort strategisk samarbejde. Målet er at hente penge hjem til de danske og svenske ejere.

Verdens grovvareselskaber bliver større og større - og skal DLG og Lantmännen være med i det kapløb, skal de arbejde sammen.

Det ræsonnement ligger bag en ny og opsigtsvækkende aftale mellem det danske og svenske grovvareselskab i form af et joint venture.

»Vi laver en ny konstellation, der nok ikke er set før. Sammen med Lantmännen kan vi komme længere ud, end hvis vi stod selv. Vi matcher hinanden rigtig godt, vi deler strategi og mission, og det nye joint venture er en naturlig forlængelse af det gode samarbejde, vi har haft i flere år,« fortæller koncernchef i DLG Kristian Hundebøll.

I dag ejer DLG og Lantmännen sammen grovvareforretninger i Tyskland, Polen og Baltikum med en omsætning på over 22 mia. kroner årligt. Disse selskaber puljes i det nye selskab, der får navnet Lantmännen DLG International, eller LDI, og ejes 50/50.

»Der sker en voldsom konsolidering i grovvaremarkedet i Europa lige nu, og vi står langt stærkere med en partner end alene. Risikomæssigt bliver vi langt mindre eksponeret, og vi kan nå meget længere ud,« forklarer bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen om tiltaget.

Skal finde oplagte opkøb i Europa og verden

DLG har samarbejdet med Lantmännen siden 2006. Den konkrete aftale om joint venturet har været på vej siden sommeren.

Det nye selskab LDI skal have »forkøbsret« på alle de opkøbsmuligheder, som de to selskaber kommer i nærheden af.

Især kigges der på grovvareselskaber i Frankrig og England, hvor der ifølge parterne er gode muligheder for at skabe god indtjening for det nye selskab.

Bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen glæder sig over det nye, vidtstrakte samarbejde. Et egentlig »bryllup« i form af en fusion med den svenske pendant, har dog ikke været drøftet.

»Det har ikke været et tema for nogen af partnerne. I stedet for en lang proces om hjemmemarkederne, der er relativt små, så går vi benhårdt efter de gode forretninger i udlandet,« siger Niels Dengsø Jensen.

På grovvaremarkederne gælder det primært Europa, mens der for vitaminer og mineraler kigges på hele verden.

På hjemmemarkederne i Danmark og Sverige, hvor DLG blandt andet er til stede med datterselskabet Svenska Foder, der er direkte konkurrent til Lantmännen er dog uforandret, siger DLG-topchefen.

»Udgangspunktet er, at vi er konkurrenter på hjemmemarkederne, og det vil vi fortsætte med at være. Mulighederne er uden for Skandinavien,« pointerer Kristian Hundebøll.

Lantmännen er et andelsselskab, der er ejet af 29.000 svenske landmænd, ligesom DLG har 29.000 danske ejere.

Lantmännen omsatte i 2014 for 26,2 mia. danske kroner, mens DLG havde mere end det dobbelte, nemlig 59,2 mia. kr.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle