Historisk: Arla udbetaler for første gang en halvårlig efterbetaling til andelshaverne

Arlas gennemsnitlige aconto-mælkepris til andelshaverne er steget med 30,9 procent i de første seks måneder af 2022 sammenlignet med samme periode i 2021.

For første gang nogensinde kan Arlas andelshavere se frem til at modtage en halvårlig efterbetaling.

Det er mejerigigantens nye konsolideringspolitik, som giver muligheden baseret på mælkeindvejningen i første halvdel af 2022. Efterbetalingen for første halvår er på 1 eurocent pr. kg. mælk.

Det fremgår af Arlas halvårsregnskab, der er offentliggjort tirsdag morgen.

Arlas gennemsnitlige aconto-mælkepris til andelshaverne er steget med 30,9 procent i de første seks måneder af 2022 sammenlignet med samme periode i 2021 og fortsatte med at stige henover sommeren.

Aktuelt ligger prisen på 426 øre for konventionel mælk og 474,8 øre pr kg for økologisk mælk.

Presset af inflationen

På grund af betydelige og fortsat stigende omkostninger på gårdene samt usikkerheden skabt af de nuværende globale markedsforhold har den højere mælkepris dog endnu ikke medført en stigning i mælkeproduktionen.

Eksempler på stigende omkostninger er eksempelvis gødning, som er steget med 145 procent, brændstof med 134 procent og foder med 36 procent i gennemsnit, mens den globale inflation forventes at lande på 7,7 procent for 2022.

Arlas mælkemængde faldt til 6,8 milliarder kg sammenlignet med 7,0 milliarder kg i samme periode sidste år, hvilket følger den globale tendens.

- Det er en ekstraordinær tid, både for vores andelshavere og for virksomheden, da såvel fødevareindustrien som landbruget i høj grad er eksponeret for inflationspresset. Det glæder mig, at vi har kunnet løfte aconto-mælkeprisen for vores landmænd og derved hjælpe dem med deres øgede produktionsomkostninger. Vi er nu også i stand til at levere vores første halvårlige efterbetaling nogensinde som en støtte til blandt andet fremtidige investeringer i bæredygtighedstiltag på gårdene, udtaler Arla Foods administrerende direktør Peder Tuborgh i pressemeddelelsen.

Planlægger fortsat anden rate af efterbetaling

Arla forventer, at den globale mælkeproduktion i den sidste del af 2022 falder yderligere som følge af de aktuelle stigninger i inflationen og den politiske uro i eksempelvis Ukraine, der påvirker den globale vækst. 

Der er derfor udsigt til høje priser priser på mejeriprodukter, som vil påvirke forbrugernes købekraft yderligere.

Men Arla forventer at kunne udbetale anden rate af efterbetalingen.

- 2022 er fortsat præget af volatilitet og inflation, hvilket forværres af Ruslands invasion af Ukraine. Forbrugernes adfærd er fortsat påvirket på mange parametre og er vanskelig at forudsige, og vi forventer, at den volumendrevet salgsvækst for vores brandede produkter vil aftage yderligere. Som andelsselskab er vores prioritet fortsat at kunne udbetale anden rate af vores planlagte helårsefterbetaling på i alt mindst 1,5 eurocent pr. kilo mælk til vores andelshavere, siger Peder Tuborgh.

Omsætning stiger med 17 procent

Arla-koncernens samlede omsætning nåede 6,38 milliarder euro (47,5 milliarder kroner) i første halvår 2022, hvilket er en stigning på 17 procent sammenlignet med 5,44 milliarder euro (40,5 milliarder kroner) i første halvår 2021). Det skyldes næsten udelukkende betydelige prisstigninger i Arlas detail og foodservice forretning samt råvarehandel.

Efter to år med enestående vækst for brandede produkter faldt den volumendrevet salgsvækst som forventet til -0,1 procent. Arla-indtjeningen – som måler den værdi, Arla skaber pr. kg ejermælk – var 49,6 eurocent. 

Resultatandelen lander på 3 procent, hvilket harmoner med Arlas mål om en andel på mellem 2,8 til 3,2 procent.

Brands øgede omsætningen

I første halvdel af 2022 leverede Arlas strategiske brands en omsætningsvækst på 12,7 procent til 2,985 milliarder euro (22,2 milliarder kroner) primært drevet af prisstigninger.

Arla-brandet fastholdt niveauet med et beskedent fald i salget på 0,1 procent til 1.775 millioner euro (13,2 milliarder kroner).

Efter to år med særdeles stærke resultater leverede Lurpak en omsætning på 347 millioner euro (2,6 milliarder kroner), hvilket er et fald på 5,9 procent. Samarbejdet med kaffekæden Starbucks overgik igen forventningerne med en vækst i salget på 19,5 procent drevet af voksende forbrug i hjemmet og på farten samt nye markedsmuligheder.

- Ruslands invasion af Ukraine har ud over de humanitære konsekvenser medført et betydeligt pres på globale markeder, forsyningskæder og virksomheder. Det har været medvirkende til en accelererende inflation for vores og mange andre industrier. Samtidig har den nuværende globale udbudsknaphed på mælk resulteret i en markedssituation, hvor råvaremarkedet lagde markant pres på vores detailproduktsmarginer i første halvdel af 2022, udtaler Arla Foods finansdirektør, Torben Dahl Nyholm, i pressemeddelelsen.

Som følge af presset på inflationen og den politiske uro justerer Arla sine forventninger til omsætningen for hele 2022 til mellem 13,5 og 14,0 milliarder euro (100,6 og 104,3 milliarder kroner) og til den volumendrevet salgsvækst til mellem -2,0 og -3.0 procent.

Gearingen ved årets udgang anslås til 2,7-3,1 og nettoresultatandelen til 2,8-3,0 procent.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle