Hov - dengang steg agurkesalget med 200 procent

I Landsbladet 22. april 1967 kunne man på side 17 og 19 læse hvordan de danske agurkeavlere sendte et nyt mærkevare-produkt i handlen, nemlig Danagurken, som var agurker indpakket i plastic. 

Det lyder enkelt, men denne form for agurk var ikke tidligere set i Danmark. 

Der beskrives blandt andet hvordan agurkerne kan holde sig friske længere og samtidig konkurrere med produkter fra udenlandske avlere. 

"Vi lægger op til en kvalitetsvare, en mærkevare, som gerne skal sætte sig fast i folks bevidsthed: Skal det være en agurk, skal det være en Danagurk" udtalte gartner Alfred Pedersen dengang til Landsbladet.

Artiklen beskriver hvordan agurkesalget på daværende tidspunkt var steget med omkring 200 procent siden 1950, blandt andet fordi man nu havde lært at spise den i rå skiver på maden. Dyrkningseffektiviteten var i samme periode steget fra omkring 60-70 agurker pr. hektar drivhus til 100-110 stk., og de danske avlere havde i 1967 sat produktionen 10 procent i vejret.  

Klik på billedet herunder for at læse artiklen og se avisens forside.

På billedet ses gartner Alfred Pedersen i sin plantage i Bellinge.

 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle