Verdens største mejeri skal hjælpe Arla ind i USA

Arla vil slå hårdt på naturlighed og fraværet af hormoner, når amerikanske husmødre skal vænnes til at vælge Arla-cheddar i kølediskene.

Umiddelbart er 70.000 ton mælk fra otte gårde ikke meget i et land af USAs størrelse. Men for Arla er den nye aftale om joint venture med Dairy Farmers of America (DFA), verdens største mejeriselskab målt på mælkemængde, af stor betydning.

»Med det nye samarbejde tager vi et yderligere skridt frem i USA,« siger Arlas øverste ansvarlige for internationale markeder Tim Ørting Jørgensen.

At det er otte lokale landmænd og andelshavere i DFA, der skal producere mælken i stedet for Arlas producenter, ser han ikke noget odiøst i.

»Det er ikke enten eller, men både og. Vi kommer ind med en bredere mærkeportefølje. Det kan løfte vores brand, og så kan vi også flytte mere andelshavermælk,« fortæller han og påpeger, at Arla har lignende set-up i både Mellemøsten og Canada.

Arla skal »kun« eje 20 procent af selskabet. Tim Ørting Jørgensen fortæller dog, at »værdiskabelsen bliver fordelt fornuftigt« uden at ville oplyse konkrete tal for, hvem der får hvor meget af et eventuelt overskud.

Det amerikanske, gigantiske marked er blandt Arla nøglemarkeder i koncernens vækststrategi. For få måneder siden lancerede Arla sine creamcheeses, der især skal tage kampen op med den store sællert på kontinentet - Philadelphia.

Skal USA vindes som osteland, er cheddaren afgørende, påpeger Don Stohrer Jr., der er Arlas chef for det amerikanske marked.

»USA er et cheddar-land. Det nye joint venture sætter os virkelig på landkortet, for det vil give mere opmærksomhed til Arla-brandet,« siger han.

Mor med hang til sundhed

Don Stohrer mener, at aftalen, om at de amerikanske mælkeproducenter skal lave mælk efter Arlagårdens principper, er afgørende, når han skal sælge Arla-produkter til de husmødre, der går op i at servere sunde produkter til deres familier.

»Målet for Arlas brand er at gå videre end bare at være »naturligt«. At sige, at noget er »naturligt«, er blevet ganske almindeligt. Men når vi giver forbrugere og kunder detaljerne om Arlas produkter, oplever vi, at de ser lyset. At de ikke er produceret med hormoner og kunstig tilsætning er ikke almindeligt i USA. Men det afgørende er, at de samtidig smager godt,« pointerer han.

DFA havde i 2014 en omsætning på hele 125,6 mia. kr. og er dermed betydeligt større end Arlas 76,5 mia. kroner. Også mælkemængden er markant - 28 mia. kg. Arla havde i 2015 det halve.

Faktaboks

Arla og amerikanerne

  • 70.000 tons rå mælk fra 8 DFA-gårde forarbejdes til cheddar.
  • Skal produceres efter Arlagårdens principper.
  • Det nye joint venture ejes af 70 % af DFA, 20 % af Arla og 10 % af producenterne.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle