Ny Arla-strategi: Over en mia. euro i efterbetalinger de næste fem år

Med sin nye strategi, Future26, lover Arla markant højere efterbetalinger i de kommende fem år. Derudover skal der investeres over 30 mia. kroner i løbet af fem år.

Arlas godt 9.400 andelshavere kan se frem til fordele over 1 mia. euro i afkast i løbet af de næste fem år.

Det fremgår af den nye strategiplan, Future26, som Arla præsenterer onsdag.

Med et niveau på over 1 mia. euro skruer Arla Foods dermed mærkbart op for det lovede niveau af efterbetalinger.

I løbet af den seneste femårige periode har andelshaverne samlet fordelt 891 mio. euro, fremgår af det af seneste årsrapport.

Den nye strategiplan afløser "Good Growth 2020", der blev lanceret i 2015.

Arlas Repræsentantskab godkendte tirsdag i sidste uge ny konsolideringspolitik, der bl.a. hæver efter betalingen til andelshaverne.

Efterbetalingen hæves til 1,5 eurocent pr. kg mælk i stedet for de nuværende 1,0 eurocent pr. kg mælk. Forudsætningen er dog, at Arla opnår en årlig netto resultatandel på mindst 2,8 procent af omsætningen.

Højere investeringsniveau

Arla lægger med strategien, Future 26, samtidig op til at øge sine investeringer med 40 procent til over 4 mia. euro.

Fokus for investeringer vil være bæredygtighed, digitalisering, nye produktionsteknologier og produktudvikling, fremgår det af en af en pressemeddelelse.

Den nye strategiplan bygger på den grundlæggende forudsætning, at efterspørgslen på mejeriprodukter vokser på globalt plan.

I de næste fem år forventes det globale mejerimarked at vokse med to procent årligt, oplyser Arla.
I Mellemøsten, Afrika, Asien og Stillehavsområdet vil en voksende befolkning øge forbruget af mejeriprodukter.

I Europa efterspørger forbrugerne produkter, der opfylder deres behov inden for sundhed, velvære og bæredygtig produktion samt produkter, der gør madlavning nemmere.

Ifølge adm. direktør Peder Tuborgh ligger den nye strategi fint i kølvandet på den snart seks år gamle Good Growth 2020-strategi, der især gik ud på at udvikle Arlas brands, investeringer i nye bæredygtige tiltag og sikre andelshaverne en konkurrencedygtig mælkepris.

"Med udgangspunkt i disse resultater vil vores nye Future26-strategi løfte vores andelsselskab op på næste niveau, udvikle vores globale forretning på en ansvarlig måde for at imødekomme forbrugernes hurtigt skiftende madvaner og stigende efterspørgsel på bæredygtigt producerede mejeriprodukter samt forbedre afkastet for vores andelshavere", siger Arla Foods' administrerende direktør, Peder Tuborgh i en pressemeddelelse.

Fortsat optimering

Med udgangspunkt i transformationsprogrammet Calcium vil Arla i øvrigt fortsætte med at optimere sine arbejdsgange gennem det, Arla kalder "Fund our Future," som skal opnå besparelser på 500 millioner euro i den nye strategiperiode.

"Dette er et afgørende tidspunkt for mejeri og for vores andelshavere. Vores globale fødevaresystemer står overfor en dobbelt udfordring, med klimaforandringer og behovet for bedre ernæring. Det kræver handling her og nu, og mejeri er en del af løsningen. Det er nu, vi skal definere fremtidens mejeriproduktion," lyder det fra Arla Foods' administrerende direktør, Peder Tuborgh.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle