Sverige forbyder Coop-reklame: Økologiske fødevarer er ikke sundere

Coop Sveriges reklamekampagne "Ekoeffekten" er blevet forbudt af den svenske Patent- og Markedsdomstol.

"Vi spiser insektmiddel."

"Undersøgelsen viser, at vælger man økologisk mad, kan man mindske mængden af bekæmpningsmidler i kroppen."

Udsagn som disse er nu forbudt.

Coop Sverige må nemlig ikke længere reklamere med, at økologiske varer er sundere end konventionelle - og hvis de gør det, får de en bøde på en mio. svenske kroner.

Det har den svenske Patent- og Markedsdomstol besluttet.

De to år gamle reklamers omdrejningspunkt var, at en familie blev bedt om at spise udelukkende økologisk i to uger - herefter blev deres urin testet. Derfor besluttede Svenskt Växtskydd at melde dem til den svenske markedsføringsdomstol, hvor de nu har fået medhold.

Argumentet fra retten var, at reklamerne kunne blive indtryk af, at økologiske varer var bedre, og medførte færre sundhedsrisici, end konventionelle varer - et udsagn, som retten ikke fandt tilstrækkeligt videnskabeligt belæg for.

Danmarks Naturfredningsforening har lavet samme eksperiment i Danmark, og fundet lignende resultater. 

"Man kan finde alting, hvis man kigger efter det. Det eneste, de her tal beviser, det er at der er sprøjtemidler på konventionelle grøntsager. Det er ikke den store overraskelse," sagde Nina Cedergreen, professsor hos Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet dengang til Landbrugsavisen.dk

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle