Trods stor tilbagegang i 2021: Axel Månsson tror på grøntsagsvækst i år

En foodservice-sektor presset af Covid-19 gav røde tal på bundlinjen for Axel Månssons grøntsagsselskab. Nyt samarbejde viser lovende takter, og mere er på vej, lyder meldingen.

2021 blev et hårdt år for Axel Månsson A/S, hvis væsentligste aktivitet er produktion og markedsføring af økologiske og konventionelle grøntsager. 

Bruttofortjenesten for 2021 på 28,2 millioner kroner udgjorde et fald på knap 21 procent i forhold til året før, hvor selskabet opnåede en bruttofortjeneste 35,6 millioner kroner.

Den faldende fortjeneste var sammen med øgede personaleomkostninger samt af- og nedskrivninger medvirkende til, at Axel Månsson A/S kom ud af 2021 med resultat før skat på minus 4,3 millioner kroner. Det skal holdes op imod et positivt resultat før skat i 2020 på 5,4 millioner kroner.

Direktør Axel Månsson, der også er ægproducent, skriver i sin ledelsesberetning, at resultatet er ”utilfredsstillende”.

Han uddyber, at salget og det økonomiske resultat af grøntsagsproduktionen var utilfredsstillende. Afsætningen blev svagere end forvente, hvilket ifølge Axel Månsson skyldtes, at foodservice-sektoren fortsat var præget af nedlukninger og svage afsætningsforhold i første halvdel af 2021 på grund af Covid-19-pandemien.

- Samtidig var sensommeren præget af produktionsudfordringer i visse kulturer – hvilket desværre kendetegnede store dele af det europæiske marked, skriver Axel Månsson videre.

Til gengæld øgede det strategiske samarbejde med Skiftekær Økologi afsætningen og udvidede sortimentet af økologiske grøntsager i 2021. Pakning af grøntsager og servicering af Skiftekær-kunder er blevet en integreret del af aktiviteterne i Brande, mens der opretholdes en produktion af visse økologiske råvarer på Tåsinge ved Sydfyn.

Samarbejdet blev præsenteret i januar 2021.

Klar til krævende produktion

I 2022 forventer Axel Månsson A/S fortsat vækst i afsætningen og produktionen af økologiske grøntsager. Det skal ske både via organisk vækst og strategisk samarbejde i sektoren.

Derfor investeres der i ny teknologi for at skabe ”sunde økologiske produktionsmetoder”. Det skal også reducere arbejdsomkostningerne med henblik på at kunne fastholde konkurrenceevnen i et europæisk perspektiv.

- Forbrugernes efterspørger større og større mangfoldighed i udbuddet af grøntsager. Det vil vi gerne imødekomme, selvom produktion og håndtering af et bredt sortiment af nicheprodukter er krævende, skriver Axel Månsson i sin beretning.

Samtidig gennemføres der udviklingsaktiviteter, der dels skal forbedre udnyttelsen af husdyrgødning og anden biomasse til produktion af bioenergi. Udviklingsaktiviteterne skal også øge nytteværdien af såvel økologiske gødninger som anden organisk biomasse i grøntsagsproduktionen, hvilket inkluderer kompost.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle