Uro om mælkepris hos belgisk amba: Ledelse hyrer konsulenter

Belgiske Milcobel er præget af uro, efter længere tid med faldende mælkepris.

Længere tids uro blandt andelshaverne i det belgiske Milcobel får nu ledelsen i mejeriselskabet til at hyre konsulenthuset McKinsey. Målet er, at konsulenterne udefra skal hjælpe med at forbedre mælkeprisen.

Det skriver Udenlandske Mejerinoter fra L&F, hvilket også bakkes op af flere belgiske og hollandske landbrugsmedier.

Det belgiske andelsselskab har i flere måneder kæmpet med intern uro, på grund af faldende mælkepris og utilfredse andelshavere. Det førte i sommer til at bestyrelsesmedlemmer trak sig fra deres poster.

Milcobel opererer i både Holland og Belgien og råder blandt andet over et af Europas største mozzarella-anlæg. Selskabet har øget sin mælkeindvejning betragteligt over de seneste år. Mere end 50 procent mere mælk end for 5 år siden strømmer således gennem mejerierne i selskabet. Alene i 2018 steg mælkeindvejningen med 67 millioner liter til 1,8 mia. liter mælk.

Indvejningen resulterede i en omsætning på 1,26 mia. euro - 9,4 mia. danske kroner.

Mælkeprisen i 2018 endte på 32,48 euro per 100 liter - direkte omregnet til danske priser lød det på 2,42 kr/kg. Dette var et fald på 22 øre i forhold til året før. Og netop dette har medført de store utilfredsheder, hvilket nu gør, at man hiver konsulenthuset McKinsey ind.

For november måned, hvilket er den senest tilgængelige mælkepris for selskabet, betalte Milcobel for tredje måned i træk, 33,65 euro per 100 kilo, 2,507 kr/kg.

Milcobel er ikke eneste mejeriselskab, der har entreret konsulenthuse. I forbindelse med Calcium-programmet i hjemlige Arla, hyrede Peder Tuborgh og Co. Boston Consulting Group.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle