Arla starter eget mediebureau

Arla åbner dørene til sit eget kreative mediebureau. Inspireret af virksomhedens rødder i landbruget har bureauet fået navnet ”The barn.”

Flere internationale virksomheder er de seneste år begyndt selv at stå for produktionen af deres egne kampagner og reklamer, og nu har Arla valgt at gøre det samme.

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

”Det er nye tider inden for digital markedsføring og media buying. Indtil nu har vi ladet dygtige bureauer tage sig af størstedelen af vores kreative udvikling, og vi har ladet mediebureauerne købe annonceplads til os. Det laver vi om på nu,” siger Thomas Heilskov, Director og digital chef i Arla, og fortsætter:

”Forbrugernes adfærd og holdning til fødevarer er i konstant forandring og det stiller nye krav til os. Vores digitale kommunikation fylder mere og mere. Vi skal tættere på forbrugerne og kunne rykke hurtigere på nye trends. Med ’The Barn’ kommer en del af vores kreative udvikling og køb af reklameplads hos medierne tættere på hjertet af vores forretning og dermed tættere på forbrugerne. Samtidig givet det os et mere smidigt måde at arbejde på, så vi kan reagere hurtigere på de tendenser, vi ser i markedet.”

Startede i Sverige

Allerede sidste år begyndte Arla at in-source digital markedsføring i Sverige.

Det er de gode erfaringer herfra, som har bidraget til de nye ambitioner. Det nye in-house bureau betyder dog ikke et farvel til alle de bureauer, virksomheden hidtil har arbejdet med.

’The Barn’ vil primært fokusere på indhold til digitale kanaler, koncepter og strategier samt digital media buying, så der vil stadig være opgaver, som vil blive løst i tæt samarbejde med de eksterne bureauer, Arla samarbejder med.

"Vi må kravle før vi kan gå", siger Thomas Heilskov, Han betoner at der bestemt stadig er brug for samarbejde med eksterne bureauer.

Økonomisk gevinst

En af gevinsterne for Arla ved at åbne ”The Barn er af den økonomiske slags.

Sidste år lancerede Arla transformationsprogrammet Calcium, der skal gøre andelsselskabet mere effektivt og konkurrencedygtigt. Som et led i Calcium-programmet kigges der på alle dele af forretningen for at for at kortlægge, hvordan der kan spares penge ved at transformere måden der arbejdes på.

”Det er ingen hemmelighed, at omkostninger altid er i fokus i Arla. Vi er et andelsselskab ejet af landmænd, og hver gang vi tjener en krone, så kommer det dem til gode. I forbindelse med Calcium har vi set på arbejdsgangene i marketing, og her ser vi en mulighed for at gøre det billigere og bedre på én og samme tid ved at skabe vores eget reklamebureau,” siger Thomas Heilskov.

"Vi kan se på de tests vi har kørt at vi får mere for vores marketingskroner, vi får flere visninger og dermed en mere effektiv kommunikation", siger han til landbrugsavisen.dk.

Det nye bureau får til huse på Sønderhøj i Viby ved Aarhus, hvor Arlas hovedkontor også ligger, skal arbejde tæt sammen med danske og internationale brand managers om den kreative udvikling og media buying for Arla’s danske og globale brands.

Thomas Heilskov fortæller til landbrugsavisen.dk at det er planen i løbet af 2019 at åbne enheder af mediebureauet i Leeds i England og i Dubai.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle