»Lad ikke begejstringen over nye markeder løbe af med jer«

Velkendte markeder som USA og Europa rummer stadig masser af potentiale for forretningsdrivende, der søger til udlandet, mener Forsvarsakademiets Peter Viggo Jakobsen. Han advarer mod at satse for stærkt på de nye fremadstormende økonomier.

Selvom USA’s og Europas skrantende økonomier de senere år har fået mange til at kigge mod de hastigt fremstormende økonomier fra øst, er der ingen grund til helt at skrinlægge de velkendte og fungerende markeder i Europa og USA, forklarer Peter Viggo Jakobsen, lektor ved Forsvarsakademiet.

Tværtimod tilskynder han til, at man kigger i den retning, hvis og når man vil drive forretning – også landbrugsrelateret – i udlandet.

»Mange af de nye markeder er usikre og ustabile, og derfor er der en pointe i at opdyrke nogle af de mere traditionelle nærmarkeder, hvor der er styr på tingene, og hvor de regler, der er, bliver overholdt,« siger Peter Viggo Jakobsen og tilføjer, at den nye frihandelsaftale med USA kan komme især landbrugssektoren til gavn, hvis den går igennem.

 

Potentielt marked mod øst

Han afviser dog ikke, at der er muligheder i de folkerige lande mod øst såsom Rusland, Kina og Indien. Men han er noget forbeholden på grund af de store risici, der gemmer sig i de ukendte terræner.

»Der kan komme nye kriser eller nye bump på vejen, som gør det vanskeligt at tjene penge eller ændre de forhold, man driver virksomhed under,« forklarer han og nævner situationen i Ukraine som et eksempel på et område, hvor man som forretningsdrivende kunne være kommet på kollisionskurs med Rusland, hvis ikke man var forberedt.

Sats ikke for meget på en gang

Netop i et land som Rusland kan man overveje, om man vil nøjes med at eksportere varer, så man ikke risikerer at miste en masse produktionsudstyr i tilfælde af sanktioner, foreslår Peter Viggo Jakobsen.

Omvendt er det i Kina, mener han, hvor der er behov for ekspertbistand - og især på det miljøteknologiske område. Det er Arla og Thises succes et bevis på.

»Jeg havde ikke troet, at man kunne sælge mælk i Kina, men der har man jo ramt en voksende købestærk middel- og overklasse, som har råd til at bruge penge på et mere luksusbetonet forbrug og specielle madvarer. Den rene danske mælk bruges som prestigesymbol til at vise, at man har råd til at købe den allerbedste mælk, der findes. Det er en niche, man skal holde øje med,« lyder opfordringen.

Af de store nye økonomier har Peter Viggo Jakobsen mest fidus til Kina, og han mener også, man kan satse på at starte produktion op i stedet for at fragte produkterne hele vejen.

 

Altid risiko i udlandet

Uanset hvilket nyt marked man fristes til at kaste sig ud i, er det alfa og omega at gøre et grundigt forarbejde.

»Man skal sørge for at have gode lokale partnere, der har kontakter, og ved hvordan man får de fornødne tilladelser, så man undgår de helt store ubehagelige overraskelser,« siger han og fortsætter:

»Men mit overordnede budskab er sådan mere konservativt, at man ikke skal lade begejstringen løbe helt af med sig over alle de nye markeder. Der kunne sagtens være noget i de gamle.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle