Bayer: Digitaliser landbruget og tjen mere

Automatisering af beslutninger kan gøre dem bedre, så landmanden tjener mere, mener Bayer.

Landmænd træffer 50 beslutninger årligt i hver mark og skal tage højde for utrolig mange informationer. Beslutninger om alt lige fra valg af afgrøde og sorter, til valgt af plantebeskyttelse, tidspunkter og identifikation af sygdomme, skadedyr og mangle på næringsstoffer. Også valg af høsttidspunkt og salg af afgrøden på det rigtige tidspunkt har kæmpe betydning.

Landmanden kan dog ikke være ekspert på alle områderne, og derfor vil digital opsamling af oplysninger og måske automatiske forslag til beslutninger være en stor hjælp. Derfor har Bayer, verdens største landbrugskemiselskab, kastet sig over at udvikle digitale hjælpemidler til farmere i hele verden. Michael Stern, der er chef for digitalt landbrug i Bayers Crop Science division, mener, der kan være mange penge at hente for landmanden.

»I USA laver de hvert år en majsdyrkningskonkurrence. Den landmand, der høstede mest sidste år, høstede fire gange så meget som landsgennemsnittet. Det viser, at der er et kæmpe potentiale hos mange landmænd for at få mere ud af landbruget«, sagde han tirsdag på et pressemøde hos Bayer i Monheim.

Bayer har i nogle år arbejdet med at analysere forhold i 60.000 marker og kombineret med hvilke sorter, der har vokset. På den baggrund er der udviklet programmer, der kommer med forslag til, hvilke sorter af forskellige afgrøder, man kan få mest ud af at dyrke.

»Sidste år, var de maskinvalgte sorter bedst i 80 procent af tilfældene. Vi er ikke færdige med at gøre det op i år, men indtil videre har maskinvalgte sorter været bedst i alle tilfældene«, tilføjede han.

Faktaboks

Bayer

  • Bayerkoncernen har ansat cirka 8.000 forskere i alt.
  • De forsker, for hvad der svarer til over 30 mia. kr. årligt.
  • Det samlede salg udgør over 250 mia. kr

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle