Rigtig, men langt fra nem vej for Arla

Mælkekoncernens strategi om at sælge mælk til uden for Europa får ros af eksperter. Men én ting er planer, en anden er at gøre det. Og ejerne skal forstå, at det vil tage tid.

»Arlas nye strategi om at sælge mere mælk ud af Europa giver god mening. Europæerne kan ikke drikke mere mælk. Men djævlen ligger i detaljen - udfordringen er ikke så meget at sætte retningen men mere at implementere den.«

Sådan lyder skudsmålet til Arlas nye 2017-strategi fra den uafhængige, hollandske analytiker, Mark Voorbergen.

Han ser Arlas strategi om at tredoble omsætningen på det russiske, kinesiske, mellemøstlige og afrikanske marked på fem år som et højt mål.

»Det er meget ambitiøst. Det kan gøres, så det er ikke bare et eventyr. Men selv hvis de bare fordobler omsætningen, vil det også være en god præstation,« konstaterer han.

Seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Fødevareøkonomisk Institut er helt enig.

Begge eksperter peger på, at tålmodighed vil være en dyd.

»Der er ingen nemme løsninger. Samtidig er det ikke noget, der kan aflæses på prisen til landmændene om 14 dage. Det vil tage flere år, før man ser den fulde gevinst,« mener han og tilføjer, at han ikke ser noget alternativ.

»Ellers skal man sige, at man ikke vil have mere mælk, eller at man kun vil sælge på egne markeder. Det vil være en slags kannibalisering. Arla har en mælkemængde, en volumen og nogle eksporterfaringer der gør, at de bør være blandt dem, der tør og kan satse på dette område.«

Mark Voorbergen er enig. Arla har en høj eksportandel og erfaringer at trække på.

»Men de er bestemt ikke de eneste, der vil det. Der vil være en stærk konkurrence, men også en stærk efterspørgsel.«

Tuborgh: Friesland er foran

Arla-direktør Peder Tuborgh ved godt, at konkurrenterne også står på spring.

»FrieslandCampina har et forspring frem for os i Asien. Men for tre år siden gav det ikke mening for os at investere i Kina; vi havde andre steder, hvor vi kunne få mere ud af vores investeringskroner. Men det er også først nu, at mejeri som industriområde fylder noget i Kina,« mener han.

»Vi har stærke platforme. Vi er klart i førerfeltet i Mellemøsten og vi er godt med i Afrika. Via opkøbet i Kina har vi fået en af de stærkeste platforme at udvikle på. Vi har ikke udnyttet det endnu, for vi har først lige købe os ind. Jeg er meget fortrøstningsfuld,« siger han og tilføjer hurtigt:

»Men der skal knokles hver eneste dag for det.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle