Esbjerg Havn kan være klar som eksportknudepunkt på uger

Planlægningen med at gøre Esbjerg Havn til knudepunkt for eksport efter brexit skrider fremad. Havnen kan være klar på uger og kan skaleres i takt med, at efterspørgslen eventuelt stiger, lyder det fra tilfreds L&F-direktør.

Der er udpræget tilfredshed i den bil, der fredag eftermiddag fragter direktør Flemming Nør-Pedersen og områdedirektør Jens Munk Ebbesen, begge fra Landbrug & Fødevarer, hjem til Axelborg fra et vigtigt møde i Esbjerg.

Havnen i Esbjerg er nemlig blevet udset til at være nøglen til at holde fødevareeksporten til Storbritannien, der snart ikke længere er en del af EU, kørende.

"Det var meget konstruktivt møde, hvor vi mødte en lokal havneledelse, der virker opsatte på at få det her til at lykkedes, og en havn, der er enormt gearet til opgaven", siger Flemming Nør-Pedersen.

masser af areal

Direktøren forklarer, at dels er organisationen på Esbjerg Havn klar til opgaven, men måske vigtigere, så er de fysiske rammer også. 

"Der er mange gode arealer, terminaler og ramper med kapacitet, hvor skibe kan lægge til. Vores indtryk er, at det er relativt små ting, der mangler rent praktisk på havnen, og det kan gøres klar på få uger", siger Flemming Nør-Pedersen.

Idéen om at gøre Esbjerg Havn til knudepunkt for fødevareeksport kommer sig af, at man forventer massiv trafik og medfølgende kaostilstande ved Den Engelsk Kanal, hvis Storbritannien bliver meldt ud af EU uden en handelsaftale - det såkaldte "hårde brexit".

kan skaleres efter behov

Ifølge Flemming Nør-Pedersen er det over halvdelen af danske varer til eksport, der bliver kørt ned gennem Tyskland og over Kanalen. 

Direktøren fremhæver, at det på Esbjerg Havn er muligt at lave en skalérbar løsning. Det vil sige, at man kan starte i det små og så udvide kapaciteterne alt efter, hvordan trafikken udvikler sig syd på.

"Det er ikke utænkeligt, at nordtysk industri også kunne ville finde idéen med at benytte Esbjerg Havn interessant".

hjulene ruller

Med til mødet i Esbjerg var også repræsentanter fra Arla Foods, Arla Ingrediens og Danish Crown.

"Det er klart, at de store danske eksportører er interesserede i, at eksporten foregår så gnidningsløs som muligt. Derfor har vi (L&F, red.) stillet os til rådighed for både havnen og virksomhederne i forhold til at få samarbejdet med både Toldstyrelsen og Fødevarestyrelsen til at køre", siger Flemming Nør-Pedersen.

Begge styrelser er ved at opruste med både toldere og veterinære medarbejdere. I det hele taget ruller hjulene i forhold til at blive klar til worst case for Storbritanniens skilsmisse med EU.

rettidig omhu

"Det er rettidig omhu, at vi er godt forberedt, og vi (L&F, red.) kommer til at følge den her sag hele vejen, for den danske eksport til Storbritannien er vigtig for fødevareklyngen", siger Flemmin Nør-Pedersen.

Danmark eksporterer årligt over fødevarer for over 12 mia. kr. til Storbritannien.

Tirsdag er der annonceret afstemning i det britiske parlament, hvor parlamentet skal vælge, om det vil støtte premierminister Theresa Mays aftale med EU eller ej.

Faktaboks

Med til mødet var:

  • Direktør Flemming Nør-Pedersen, Landbrug & Fødevarer
  • Områdedirektør Jens Munk Ebbesen, Landbrug & Fødevarer (ansvarlig for veterinær- og fødevareforhold)
  • Områdedirektør Jan Laustsen, Landbrug & Fødevarer (ansvarlig for handels- og markedsforhold)
  • Susanne Graversen, Danish Crown
  • Anne Birgitte Skjøtt, Arla Foods Ingredients
  • Jacob Palmgren, Arla Foods AmbA
  • Flemming N. Enevoldsen, bestyrelsesformand, Esbjerg Havn
  • Ole Ingrisch, havnedirektør, Esbjerg Havn
  • Jesper Bank, Salgsdirektør, Esbjerg Havn

Forsiden lige nu