Vild plan: Esbjerg Havn kan blive knudepunkt efter brexit

Der bliver arbejdet på at gøre Esbjerg Havn til en central handelshavn med Storbritannien efter brexit.

Efter brexit vil kø, forsinkelser og kaos ved Den Engelske Kanal få importører og eksportører til at se sig om efter den næstbedste løsning - og det kunne jo være at køre varerne til Esbjerg og sejle dem til England. 

Utænkeligt? Bestemt ikke, lyder det fra områdedirektør for handel, marked og ernæring i L&F, Jan Laustsen til Landbrugsavisen.dk.

Han forklarer, at man i Nordtyskland har udset sig Esbjerg Havn som en mulig central afskibningshavn efter brexit.

"Esbjerg Havn ligger godt geografisk og har en tradition for handel med- og transport af varer til England, så det kunne vise sig at være et godt alternativ til at køre til Kanalen", siger han og tilføjer:

"Samtidig er det til gavn for Danmark, at vi selv kan bruge havnen, så vi har stor interesse og tro på, at det kan lykkedes, og jeg fornemmer, at der er vilje hele rundt til at gå videre med projektet".

Jan Laustsen kommer netop fra et møde med Toldstyrelsen, Fødevarestyrelsen og Esbjerg Havn om mulighederne for havnen.

"Vi kan ikke forudse, hvor stor en tonnage, der vil rejse den vej, så vi kan ikke lave en fin investeringsplan uden videre. Men havnen kommer til at kræve en opgradering i forhold til kapacitet og det øgede arbejde med told osv.", siger han.

Danmark eksporterer årligt for 12 mia. kr. fødevarer til Storbritannien.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle